2023 Fiscal Year Final Research Report
Modeling the Inquiry Process in History Classes Based on Learning Progressions
Project/Area Number |
20K13853
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
|
Research Institution | Tamagawa University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | ラーニング・プログレッションズ研究 / 段階的複線的な発達段階のモデル化 / 駆動問題の構造 / 問いの構築学習 / 歴史総合 / 世界史探究 |
Outline of Final Research Achievements |
Learning Progressions research(LPs Research) is a hypothetical model of the development of concepts and skills that has attracted attention in Europe and the United States, and is constructed using the results of research in learning sciences as evidence.This study advances research on LPs in social studies and history education, focusing on driving forces to develop and verify a gradual and upward process of learning, and clarifies a step-by-step, multi-track model of developmental stages as a structural diagram of driving problems by teachers and a structural diagram of inquiry by students.
|
Free Research Field |
社会科教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は,第一に,学習者の探究過程を可視化し,探究構造としてモデル化する研究であり,不明確である学習者の「深い学び」を解明する。そうすることで,新学習指導要領における歴史教育に求められている「深い学び」を可視化し,その実現を保障する単元・カリキュラム開発やその実践に貢献できる。第二に,教授論を中心としてきた歴史教育研究では明らかにできなかった,一人一人の学習者を対象にして,多様な学びの在り方を実証的に明らかにするという新しい研究方法をとっている。学習者一人ひとりが,自発的に歴史を探究できる単元・カリキュラム開発研究や実践研究を推進することに貢献できる。
|