2022 Fiscal Year Final Research Report
Elucidation the Objectivity as a Property of Objective Knowledge in Jerome Bruner's Educational Theory
Project/Area Number |
20K13859
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
|
Research Institution | Meijo University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | ジェローム・ブルーナー / プラグマティズム / カール・ポパー / ウィリアム・ジェイムズ / リチャード・ローティ / ネルソン・グッドマン / 構成主義 |
Outline of Final Research Achievements |
The aim of this study was to elucidate Jerome Bruner's assumption of objectivity as a property of objective knowledge. Firstly, I clarified that Bruner is based on neo-pragmatism when he judges the true of knowledge. Secondly, I pointed out that Bruner regards objective world as World 3 proposed by Karl Popper. In this result, the possibility that Bruner's psychological theory and educational theory can be interpreted from the viewpoint of World 3 is suggested.
|
Free Research Field |
教育思想
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまでブルーナーは古典的プラグマティストとみなされてきた。それゆえブルーナーのプラグマティズムはネオ・プラグマティズムに位置づけられることを示したことは、本研究の大きな学術的意義といえる。またポパーのいう世界3から、客観的とは思考を外化したものという意味であるとする解釈を示し、それをブルーナーの理説にあてはめられることを示したので、客観性の感覚を育む新たな視点・論点を提供できうる点に社会的意義があると考えられる。
|