2023 Fiscal Year Final Research Report
Rethinking of Methodology of Clinical Pedagogy Based on Dialogism
Project/Area Number |
20K13891
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
|
Research Institution | Osaka Metropolitan University (2022-2023) Osaka Prefecture University (2020-2021) |
Principal Investigator |
Ikeda Hanako 大阪公立大学, 国際基幹教育機構, 准教授 (20610174)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 臨床教育学 / 対話主義 / 多声性(ポリフォニー) / オープンダイアローグ / 教育相談 / 事例検討 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, I aimed to develop methods that enable approaching educational issues from a new perspective by shifting the methodology of clinical pedagogy from "dialogue as a means" to "dialogue as a purpose," moving from monologue to dialogue. The main outcomes include the following: (1) Reconceptualization of clinical pedagogy from the perspective of dialogism, (2) Contribution to the practical development of clinical pedagogy, (3) Contribution to education in teacher training programs: presenting practical perspectives applicable to educational settings.
|
Free Research Field |
臨床教育学、教育哲学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
理論面では、国内における臨床教育学研究のうち、解釈学やナラティブ・アプローチに基づくものに改めて焦点を当てることにつながった点が挙げられる。また、ポスト・トゥルースの時代と呼ばれる現代において、国内外を通じて、普遍性や共同性を再創出するという観点から、改めて対話への注目が高まっていることを踏まえるなら、本研究は、ポストモダン以後の構築主義や相対主義の影響や、その負の側面を克服するための方途を探ることにつながるという側面も有していると言える。 また、実践面では、従来の教育相談活動や事例検討会等に加えて、「チーム学校」を掲げる教育現場での多職種連携への視点を理論と実践の両面から提供するものでもある。
|