2022 Fiscal Year Final Research Report
A Historical Study on Kindergarten Teachers Training at Universities
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20K13937
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
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Research Institution | Tama Art University |
Principal Investigator |
Goto Masaya 多摩美術大学, 美術学部, 講師 (60786979)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 幼稚園教員養成 / 教員養成学部教官研究集会 / 大学における教員養成 / 教師教育 / 教員養成 / 保育者養成 / 教員養成史 / 戦後教育改革 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to clarify the training of kindergarten teachers at universities in the early post-World War II period.Therefore, I specifically focused on the discussions at Kindergarten Division of the Instructor Workshops at the Faculty of Teacher Training.The main results summarized as follows: In the reforms of kindergarten education and kindergarten teacher training at that time, national universities held a strong influence, including their current status and the influence of their professors. Despite pursuing the uniqueness of kindergarten education and kindergarten teacher training, a curriculum emphasizing subject-oriented education for kindergarten teachers. This is because the teacher training schools, which primarily trained elementary school teachers, served as the foundation for the newly established universities.
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Free Research Field |
教育学・保育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は,これまであまり研究されてこなかった,戦後期,大学における幼稚園教員養成の一端を明らかにしたことである。特に,当時の幼稚園教育改革や幼稚園教員養成改革における国立大学やその教官の影響力の強さや,幼稚園教員養成課程が幼児教育やその内容領域の独自性を追求しながらも,教科主義的に整備されたことを明らかにしたことは意義深い。 社会的意義は幼稚園教員養成を大学でいかに養成するか,大学でこそできる養成は何かを議論するための立脚基盤を歴史的視野から用意したことである。もちろん,この立脚基盤はまだ小さく,確固たるものではないため,今後もこの分野の研究を深化させる必要がある。
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