2023 Fiscal Year Final Research Report
Curriculum Studies in Secondary Social Studies: Focused on Developing Subject-specific Competency along with ESD Competency
Project/Area Number |
20K14000
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Chiba University (2021-2023) Hyogo University of Teacher Education (2020) |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | ESD / 社会系教科 / 持続可能な社会 / カリキュラム研究 / 教科書研究 / ドイツ |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to clarify the relationship between Education for Sustainable Development (ESD) and social studies-specific competencies, and the principles of curriculum and learning design. To Propose ESD curriculum and lesson model for social studies subjects in secondary schools based on the above research results is also one of the purposes of this study. The researcher employed the following research methods: integrated social studies curriculum and textbooks analysis in Rhineland-Palatinate and North Rhine-Westphalia in the Federal Republic of Germany, a leading country in ESD, and lesson development.
|
Free Research Field |
社会科教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的・社会的意義は次に示す2点である。 第1に、ドイツおよび日本における社会系教科において、ESDが教科内の分野・科目間どのように関連付けられながら位置づけられているのか、またはなされていないかについてカリキュラムおよび教科書の分析から明らかにした点である。第2に、日本の社会系教科におけるESD実践に向けて、ESDのコアとなる考えの一つである「Think Globally, Act Locally」および近年ドイツの地理学習で採用されているUte Wardengaの提唱した異なる4つの空間概念を踏まえた授業プランを提案した点である。
|