2022 Fiscal Year Final Research Report
Professional development in poetry writing workshops contributing to creativity education
Project/Area Number |
20K14009
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | The University of Shimane |
Principal Investigator |
Nakai Yuka 島根県立大学, 人間文化学部, 准教授 (40710736)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 詩創作 / ワークショップ / オンライン / 言葉のティンカリング / 創造的リスク・テイキング / 日英共同 |
Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to develop a programme for professional development in poetry writing workshops for fostering creativity. First, a theory of assumptions was developed through literature review and field research. Data from workshop observations and interviews with teachers in the UK were analysed to establish the location of creative risk-taking in poetry writing. We also conducted an online workshop for teachers and conducted a questionnaire survey of participants' experiences. In addition, a workshop was conducted using a poetry writing web application developed jointly in Japan and the UK. The importance of creative risk-taking and word tinkering was identified. The study also suggested the possibility of improving the practical skills of the teachers who participated in the workshops.
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Free Research Field |
国語教育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果は、創造的思考において重要な要素であるリスク・テイキングの概念を探究し、言葉のティンカリングという新しい概念を基盤とした国語科における詩創作指導の効果的なアプローチを構築している点で学術的意義を有している。また、教師が詩創作指導に直面する障壁を取り除くことが実践力向上への一歩を形作ると捉え、実際にワークショップを行ったりWebアプリケーションを開発することで教室での詩創作指導を発展させるための支援をした点において社会的意義を見出せる。 これらの成果は、教育現場において詩創作指導の改善や教師の能力向上に貢献し、さらなる実践開発へのインスピレーションを提供することが期待される。
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