2023 Fiscal Year Final Research Report
Development of dialogic teaching method to nurture competencies for organizing Inquiry Based Learning
Project/Area Number |
20K14015
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Mie University (2021-2023) Aichi University (2020) |
Principal Investigator |
MAEBARA Yuki 三重大学, 教育学部, 准教授 (00755902)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 総合的・探究的な学習の時間 / 対話的教育法 / 対話型論証 / 対話的事例シナリオ / 資質能力 / 教員養成 / コンセプトマップ / 観 |
Outline of Final Research Achievements |
The aim of this study is to develop dialogic teaching method to nurture competencies for organizing Inquiry Based LearningIn study 1,I created learning tasks about the OECD's Programme for International Student Assessment Results with Dialogical Augmentation.In study 2,I developed new dialogic scenario for the period for integrated studies. The results teacher Education Students exchange their concept of the period for integrated studies by taking in others concept.
|
Free Research Field |
教育方法学・カリキュラム論
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
総合的・探究的な学習の時間において、被教育経験を通して学生らは十分にその意義と課題を理解しておらず、そのため教師になった際に探究的な学びを組織するための具体的なイメージを有していなかった。そういった中で本研究においては、2つの対話的な教育方法を開発し、それを実際に試行した。加えて、それらの学習効果を把握するために、コンセプトマップによる自己評価活動を実施した。その分析の結果、総合的・探究的な学習の教材開発およびカリキュラム遂行に関する具体的なイメージを有することを促すことができたこと、児童生徒の学び支援のあり方に関する学生らの「観」の変容を促すことができたこと、が明らかになった。
|