2022 Fiscal Year Final Research Report
Research on Dialogic Reading Assessment for Deepening Students' Understanding
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20K14019
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | University of the Ryukyus |
Principal Investigator |
Takase Yujin 琉球大学, 教育学部, 准教授 (30823083)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 教育評価 / 理解 / 学習のための評価 / 学習としての評価 / 対話的評価 / 称賛する見方 / 信頼 / 継続的評価 |
Outline of Final Research Achievements |
This study clarified the following. (1) In order to deepen student's understanding, it is effective to conduct dialogic reading assessment where teacher and student talk about comprehention strategies were associated with the results and joy of reading obtained by using it. (2) that such reading assessments are based on admiring lens rather than looking for students' faults or encouraging competition. (3) In addition, such reading assessment should be carried out in the context of trust between teacher and students, and among students themselves, and should be based on trust. (4) By valuing and continuously conducting such reading assessment, students would grow into independent learners.
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Free Research Field |
教科教育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
情報が氾濫している現代社会において、主体的に言葉に向き合い、ゆたかに深く思考・判断・表現することが求められている。本研究は、こうした「読むこと」の資質・能力を育成する上で必要な教育評価について検討した。 本検討を通して、継続的な対話的な学習評価を実践していくために必要なもの、またその具体的な道筋を描き出すことができた。本研究で得られた知見は、国語科教育研究で課題とされてきた自立した読者の育成に資する教育評価法を提示した点に学術的意義がある。また本研究で得られた知見は、これからの時代に必要な資質・能力を育み、時代を生き抜く自立した読者の育成することに寄与するという点において社会的意義を有する。
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