2023 Fiscal Year Final Research Report
Development of an Integrated School Consultation Model Utilizing the Consultee-Centered Consultation Approach
Project/Area Number |
20K14061
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
|
Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
WAKI TAKANORI 筑波大学, ヒューマンエンパワーメント推進局, 助教 (60865799)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | コンサルティ・センタード・コンサルテーション / コンサルテーション・プロセス / コンサルティのレパートリー / 概念的変化 / 問題解決 / コンサルテーション・スキル |
Outline of Final Research Achievements |
This study elucidated the process of conceptual change and the evolution of consultees' support strategies following their engagement in school consultation. Throughout the school consultation process, it is imperative to equip consultees with the requisite knowledge and skills to address their clients' problems effectively, comprehend their primary concerns, contextual factors, and professional dilemmas, and offer empathetic and supportive responses to their challenges. Furthermore, delivering personalized support aligned with the consultees' unique circumstances fosters professional growth among teachers and cultivates opportunities for constructive experiences. These processes, in turn, facilitate conceptual change among consultees and foster the augmentation and diversification of their support approaches.
|
Free Research Field |
臨床心理学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義としては、学校コンサルテーションのプロセスにおいてコンサルティの概念的変化に関する基礎的な検証を行ったこと、コンサルティ・センタード・コンサルテーションを実施する際のコンサルタントのスキルを抽出できたこと、コンサルティの概念的変化以前に生じていた、コンサルティ自身の内的な変容過程を検討できたことがあげられる。 また社会的意義としては、上述した要点を実際のコンサルテーション場面に応用することで、コンサルタントがクライエントの問題解決のみならずコンサルティ支援の視点をもってコンサルテーションに臨むことが可能になる点に意義があると考えられる。
|