2023 Fiscal Year Final Research Report
Effects of Metacognitive Training for Depression on the Prevention of Depression in College Students
Project/Area Number |
20K14204
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 10030:Clinical psychology-related
|
Research Institution | University of Human Environments (2022-2023) Fukuyama University (2020-2021) |
Principal Investigator |
Takeda Tomoya 人間環境大学, 総合心理学部, 講師 (70748061)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | うつ病 / 予防 / 大学生 / うつ病のためのメタ認知トレーニング / D-MCT / 認知行動療法 / 初年次教育 / 無作為化比較試験 |
Outline of Final Research Achievements |
D-MCT implemented in the first year of education was found to reduce the frequency of negative automatic thoughts and beliefs about the need for thought control in those above the cut-off score on the Depression Scale. For those above the cut-off score, it is possible that the frequency of negative automatic thoughts decreased as a result of being aware of their own cognitive biases and using coping skills in their daily lives. In addition, beliefs about the need to control thoughts may have improved as the frequency of negative automatic thoughts decreased.
|
Free Research Field |
臨床心理学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、うつ病の発症ピーク時期に該当する大学1年生を対象に、うつ病のためのメタ認知トレーニング(D-MCT)を行い、うつ症状やうつ症状と関連する認知に対する介入効果を無作為化比較試験を用い検証した。その結果、ベースライン時にうつ尺度のカットオフ得点を超えるものに対しては、否定的自動思考や思考制御に関する信念を低下させることを明らかにした。本研究の結果は、D-MCTがうつ病予防プログラムとして有効な可能性を示唆するものである。一方で、うつ症状に対する改善効果を示さなかったため、本研究の成果や経験をもとにプログラムを改善し、研究を積み重ねていく必要がある。
|