2021 Fiscal Year Final Research Report
Development of assertion training program for SNS
Project/Area Number |
20K14212
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 10030:Clinical psychology-related
|
Research Institution | Kyoto University of Education |
Principal Investigator |
ADACHI TOMOO 京都教育大学, 大学院連合教職実践研究科, 准教授 (90710228)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | アサーショントレーニング / SNS / 大学生 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to develop pycho-educational program for undergraduates’communications in social networking services. The feature of this program is to pay attention to mental faculty. Basic researches on undergraduates’communications in social networking services reveal that in LINE females worry about what others tink and in Instagram females feel a sense of the extraordinary. Based on these basic researches, the psycho-educational programs that focus on dialogue in self and understanding others' mind by understanding one's own mind developed.
|
Free Research Field |
臨床心理学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の結果、大学生を対象としたSNSコミュニケーション改善のための心理教育プログラムが開発された。このプログラムの特徴は、各SNSコミュニケーション(LINE、Twitter、Instagram)の特徴についての基礎研究に基づいている点とコミュニケーションの背後にある心的能力(他者の気持ちを理解する力など)に焦点を当てている点である。 本研究で開発した心理教育プログラムは、コミュニケーションの背後にある心的能力に焦点を当てているため、SNSコミュニケーションだけでなく様々な場面でのコミュニケーションに応用可能であると考えられる。
|