2023 Fiscal Year Final Research Report
The historical position of 19th century crystal architectures in architectural construction history
Project/Area Number |
20K14930
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 23040:Architectural history and design-related
|
Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | クリスタル・パレス / クリスタル・アーキテクチュア / 建築構法史 |
Outline of Final Research Achievements |
The use of wood in the Crystal Palace is likely due in large part to ideas provided by Joseph Paxton, who was an expert in handling large spaces covered by glass through his conservatory architecture. On the other hand, if we look at iron-framed buildings from the same period, we do not necessarily see this type of use of wood being seen very often. For example, the Royal Mint, built in Sydney during the same period, and the Bethnal Green Museum in London are still standing, but the use of wood in these buildings is not seen in the way that Crystal Palace was. This shows that, like Crystal Palace, the decisions on the application of technology in the series of Crystal Architecture works were also influenced by the personal experience of the designers.
|
Free Research Field |
建築構法史学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
「クリスタル・パレスはパクストンが設計した」と言い切ることはヒロイックな虚像を生み出し、「クリスタル・パレスはパクストンが設計したのではない」と言い切ることは構法が自動的に建築を生んだかのような誤解を生む。二者択一ではなく、パクストンを含む「複数の設計者」が、「構法的・様式的な価値判断に基づく意思決定」をしていった結果、クリスタル・パレスがつくられた、というのが真の姿である。一連のクリスタル・アーキテクチュア群も同様に、人の意思だけによってつくられたのでもなく、物の技術だけによって生まれたのでもな。これまでの建築史記述からはこぼれ落ちていた、よりダイナミックな建築物同士のつながりが発見された。
|