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2023 Fiscal Year Final Research Report

Development of a Safe Return to Port Simulation Method for Damaged Passenger Ships

Research Project

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Project/Area Number 20K14966
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 24020:Marine engineering-related
Research InstitutionNational Institute of Maritime, Port and Aviation Technology

Principal Investigator

kawamura kouki  国立研究開発法人海上・港湾・航空技術研究所, 海上技術安全研究所, 主任研究員 (80757724)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywords損傷時復原性 / 浸水シミュレーション / 粒子法 / GPGPU / 有限体積法
Outline of Final Research Achievements

To develop a safe return to port simulation method for passenger ships in the flooding accident, the following studies were conducted:
・A region partitioning method using 2D slice grids and a dynamic load balancing method based on the calculation time are developed, achieving approximately 50% parallel efficiency using 64 GPUs.・To evaluate the survivability of damaged ships, a coupled computation method that simulates the motion of a floating body with partially filled tanks is developed. This method integrates the Moving Particle Semi-implicit (MPS) method with the finite volume method (FVM) using Reynolds-Averaged Navier-Stokes (RANS) equations through peer-to-peer (P2P) file exchange, thereby retaining the advantages of each discretization technique.

Free Research Field

船舶海洋工学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

多数の乗客を有する客船は、浸水事故発生時においても一定レベルに被害を抑え、安全に帰港することが求められる。様々な事故シナリオにおける安全対策を検討する際に、船体の運動性能や操縦性能が必要となるが、数値シミュレーションによる検討は有力であると考えられる。本研究ではこれに資する計算手法として、部分的に水が充填されたタンクを持つ浮体の運動をシミュレーションする連携計算手法を開発した。本手法の学術的意義として、現実的な計算時間に抑えつつ、各離散化手法の利点を保持するところにある。

URL: 

Published: 2025-01-30  

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