• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Research-status Report

急性期看護学で反転授業を活用した日本版チーム基盤型学習の系統的導入と効果検証

Research Project

Project/Area Number 20K19044
Research InstitutionNational Defense Medical College

Principal Investigator

村田 洋章  防衛医科大学校(医学教育部医学科進学課程及び専門課程、動物実験施設、共同利用研究施設、病院並びに防衛, 看護学科, 教授 (10581150)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywords反転授業 / チーム基盤型学習 / TBL / 看護 / 基礎教育
Outline of Annual Research Achievements

本研究では、看護学の科目で”問題解決力”や”チームビルディング力”を学生が獲得すべき目標として明確に掲げ、これらの能力獲得のために、” 情報通信技術(ICT)ベースの反転授業”と” チーム基盤型学習”の両者を1つの科目全体の中で系統的に導入し、その効果を経時的に評価・検証することを目的としている。
現在、データ収集・分析を終了し、本研究結果を、日本看護学教育学会学術集会で口頭発表したと共に、学術論文においてアクセプトされた。
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/nop2.1730

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

本研究結果を、学術集会で口述発表したと共に、学術論文として投稿し受理された。

Strategy for Future Research Activity

本研究結果から得られた知見をもとに、「改訂版-反転授業を活用した日本版チーム基盤型学習」の構築を推進していく。

Causes of Carryover

研究者が自らシステムを構築したため、システム使用料が予定より安価に抑えられ次年度使用額が生じた。
今後、「改訂版-反転授業を活用したチーム基盤型学習」を構築する際、研究者の負担を軽減すべくシステム使用料等へ活用し使用する予定である。

  • Research Products

    (2 results)

All 2023 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Pittsburgh(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      University of Pittsburgh
  • [Journal Article] Efficacy of modified team-based learning in a flipped classroom for an acute-care nursing course: A mixed-methods study.2023

    • Author(s)
      Murata, H., Asakawa, S., Kawamura, T., Yamauchi, H., Takahashi, O., & Henker, R
    • Journal Title

      Nursing Open

      Volume: in press Pages: 1-11

    • DOI

      10.1002/nop2.1730

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi