2022 Fiscal Year Final Research Report
Project/Area Number |
20K19566
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 59020:Sports sciences-related
|
Research Institution | The University of Tokyo (2020, 2022) Surugadai University (2021) |
Principal Investigator |
OHNO Shiroh 東京大学, 社会科学研究所, 特任准教授 (50708980)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | eスポーツ / ゲーム依存 / ウェルビーイング / スポーツマンシップ / 健康 / 共感性 |
Outline of Final Research Achievements |
This study concentrated on sportsmanship in the utilization of esports as a determinant that distinguishes between healthy and problematic usage of esports. Utilizing an exclusive esportsmanship measure, we ascertained that elevated esportsmanship might diminish the duration of game usage and inclination towards gaming addiction. Specifically, elevated esportsmanship concerning conformity to rules and regulations exhibited an association with favorable psychological inclinations, including empathy and well-being, whereas diminished esportsmanship showed associations with health issues and inclinations towards gaming addiction.
|
Free Research Field |
社会情報学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本国内においても、eスポーツのプレイヤーは増加しており、その教育的効果への期待が高まる半面、ゲーム依存などネガティブな影響についての懸念は世界的に問題視されている。本研究はeスポーツの良い影響と悪い影響の双方を統計的手法により確認した上で、青少年がeスポーツを健康的に利用するための重要な因子としてのeスポーツマンシップを発見し、その影響の程度を確認した。また、同一の回答者に複数回のアンケートを行うことにより、時間経過による変化・因果関係の分析を可能にする手法を用いた点、1600サンプルを超えるeスポーツ利用者を対象とした点において、学術的価値が高い。
|