2023 Fiscal Year Final Research Report
Development and evaluation of overtourism indicators based on revenue management
Project/Area Number |
20K20080
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 80020:Tourism studies-related
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Research Institution | Tokyo Metropolitan University |
Principal Investigator |
Ogasawara Yu 東京都立大学, 都市環境科学研究科, 助教 (40809844)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | 観光需要 / 季節性 / レベニューマネジメント / 周縁地域 / バンドル商品 / オーバーツーリズム |
Outline of Final Research Achievements |
This study was conducted to develop an index for sustainable tourism from a revenue perspective and to identify the current status of overtourism from an accommodation perspective in Japan. In order to identify the seasonal bias of tourism demand, the seasonality of tourism demand from 2011 to 2019 was analyzed. The analysis using the newly proposed seasonality index revealed the characteristics of the seasonality of inbound tourists, which could not be obtained by the conventional method. In the analysis of the problem in revenue management using bundled products that utilize the structure of tourism demand in peripheral areas, the incorporation of indicators related to the attractiveness of tourist destinations yielded results that led to demand control in the surrounding areas.
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Free Research Field |
オペレーションズ・リサーチ
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は観光需要の季節性の変化に注目した指標を開発し,従来の手法では観測できなかった我が国における訪日外国人宿泊者の季節性の地域性の特徴を明らかにしている.この結果は,データ分析の観点から東北の震災復興を目的としたディスティネーションキャンペーンの成果が見られたことを示唆している.また,我が国では小笠原諸島や沖縄などの観光地として有名な島嶼地域や周縁地域が多く見られることから,本研究で得られたバンドル商品の最適化問題の解析結果は,我が国の観光の持続可能性に対して一定の知見を与える.
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