2022 Fiscal Year Final Research Report
Prediction of exercise control ability of elderly people in impatience for assisting car driver to return license
Project/Area Number |
20K20266
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 90150:Medical assistive technology-related
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Research Institution | Komatsu University |
Principal Investigator |
yusuke kajiwara 公立小松大学, 生産システム科学部, 准教授 (80710706)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 高齢者 / 自動車 / ヒューマンファクターズ / 人工知能 |
Outline of Final Research Achievements |
In the research, cognitive and action errors increased with age, but elderly drivers are less likely to have an accident when they are exposed to the risk of collision in situations with a mental workload by making space for the right foot to step on the brake pedal. Elderly drivers with coping skills had their left foot perpendicular to the ground and their body was unstable. This result was different from the driving behavior in the simulator, but it was not possible to identify that this difference was the cause of the collision accidents. Coping skills were predicted with 70% accuracy from the left foot posture of an elderly driver near the intersection.
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Free Research Field |
人間情報学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
高齢ドライバーによるブレーキペダルとアクセルペダルの踏み間違いによる事故が増加しています。 最近の研究では、シミュレーターを使用して運転行動によるブレーキミスに備えることで、事故件数を削減できる可能性があると報告されています。 ただし、関連する研究では、シミュレーターでの運転行動が必ずしも現実世界の運転行動を反映しているわけではないことが指摘されています。 本研究では、行動上の予防策としての左足の姿勢に焦点を当て、シミュレーターと公道で取られた行動上の予防策を比較することで、ブレーキの間違いについての洞察を提供します。
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