• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Research-status Report

Curricular space: Developing learners' self-regulated thinking abilities through innovative curriculum design

Research Project

Project/Area Number 20K20516
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

Manalo Emmanuel  京都大学, 教育学研究科, 教授 (30580386)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 楠見 孝  京都大学, 教育学研究科, 教授 (70195444)
小山 義徳  千葉大学, 教育学部, 准教授 (90546988)
植阪 友理  東京大学, 高大接続研究開発センター, 准教授 (60610219)
深谷 達史  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70724227)
田中 瑛津子  名古屋大学, 博士課程教育推進機構, 特任助教 (10754947)
Project Period (FY) 2020-07-30 – 2025-03-31
Keywordsカリキュラム空間 / 思考能力の育成 / 自己調整学習 / カリキュラム・デザイン / カリキュラム・マネジメント
Outline of Annual Research Achievements

当プロジェクトの4年目(2023年度)の主な目標は、研究成果を実際の教育現場で適用・評価し、それらの成果を広く普及させることであった。チームメンバーは、これらの目標を達成するための研究を継続し、また、プロジェクトの最初の3年間(2020年度から2022年度)の関連する目標を達成するため作業を継続した。成果は以下の通りである:(1)高校教員との協力によるアクションリサーチを行い、批判的思考スキルのさまざまな側面を育成した。(2)大学生が、学んだ情報を統合するために図をどのように活用できるかについて研究した。(3)国際的な編著「教師教育におけるより深い学び」に向けて、異なる学習の側面を結びつける重要性についての2つの章を執筆した(うち一つは幼児教育に焦点を当てたもの)。(4)日本、ヨーロッパ、オーストラリアの大学教員から収集した調査データの分析を継続し、学生の思考スキルを育成するための見解と実践について調査した。(5)高校生を対象とした継続的な縦断調査を通じて、探究学習を通じた自己調整型思考を促進する活動が、3年間で探究スキルと批判的思考態度を向上させ、学力に影響を与えたことを発見した。(6)カリキュラム上で思考するための余裕(スペース)を提供することにより、学生の自律的学習に対してどのような影響があるかをよりよく理解するための研究を行った。(7)日本の学校の教員が、学生中心のアクティブラーニングに基づく学習活動をどの程度利用しているかについての論文を執筆し、それが国際ジャーナルに掲載された。(8)小学校低学年の親子5組を対象とし、どのようなやりとりや課題が子供の興味とより深い学習を促進するのかを理解するためのケーススタディを行った。(9)学生の語彙学習戦略を促進するために学校教員と協力し、その結果は査読付きジャーナルに掲載された。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

2023年度において、当研究チームは素晴らしい進捗を遂げた。しかしながら、2020年から2022年にかけてのパンデミックの影響で、現在までの進捗は当初の研究計画に比べて若干遅れている。2024年は可能な限り当初の計画に追いつくよう、引き続き最善を尽くす。

Strategy for Future Research Activity

2024年度には、4年目(2023年度)に計画していた研究活動を継続し、研究成果を実際の教育現場で適用・評価し、それらの成果を日本国内および国際的に広く普及させる。また、パンデミックによる制約のために完了していない1年目から3年目(2020年度から2022年度)の研究も継続する。具体的な計画は以下の通り:(1)研究代表者(マナロ)が主任編集者を務める国際ジャーナル「Thinking Skills and Creativity」において、通常のカリキュラム内で学生の思考スキルを効果的に育む方法に関する特集号を編集する。(2)高校教師とのアクションリサーチを継続し、批判的思考スキルの育成に関する調査結果を国内外の学会で報告し、国際ジャーナルに発表する。(3)日本、ヨーロッパ、オーストラリアの大学教師から収集した学生の思考スキル育成に関するデータの分析を継続し、国際学会における結果の報告や国際ジャーナルへの投稿を行う。(4)探究活動において、小学生の自律性、好奇心、問題解決能力を育む方法に関するケーススタディを実施する。(5)監督されていない時間やリソースを効果的に利用できる学生とそうでない学生の個人的な要因について、よりよく理解するための研究を実施する。(6)完了した研究と、2024年度に完了すると予想される研究からの結果をまとめ、国内外のジャーナルに投稿する。

Causes of Carryover

持ち越しているほとんどの資金は、学校の教員との共同作業・実験研究参加者への謝礼の支払い、国際共同研究者と協力して開発した手法の複数国間での応用可能性を検討するための費用に充てる予定であったが、コロナ期間中(2020年度から2022年度)に遅延、または実施できなかった研究活動に伴い2023年度の計画にも遅延が生じたため持ち越している。計画としては、2024年度になるべく予定に追いつき作業を完了することを目指している。

  • Research Products

    (40 results)

All 2024 2023 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 7 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 11 results,  Invited: 9 results) Book (6 results)

  • [Int'l Joint Research] Australian Catholic University(オーストラリア)

    • Country Name
      AUSTRALIA
    • Counterpart Institution
      Australian Catholic University
  • [Int'l Joint Research] Simon Fraser University(カナダ)

    • Country Name
      CANADA
    • Counterpart Institution
      Simon Fraser University
  • [Int'l Joint Research] Copenhagen Business School(デンマーク)

    • Country Name
      DENMARK
    • Counterpart Institution
      Copenhagen Business School
  • [Int'l Joint Research] Audencia Business School(フランス)

    • Country Name
      FRANCE
    • Counterpart Institution
      Audencia Business School
  • [Int'l Joint Research] University of Mainz(ドイツ)

    • Country Name
      GERMANY
    • Counterpart Institution
      University of Mainz
  • [Int'l Joint Research]

    • # of Other Countries
      1
  • [Journal Article] The role of rationales for and criticisms of ethical decisions in the development of meta-moral cognitive skills2024

    • Author(s)
      Cheruvalath Reena、Manalo Emmanuel、Ayabe Hiroaki
    • Journal Title

      Ethics and Behavior

      Volume: - Pages: 1~19

    • DOI

      10.1080/10508422.2024.2332915

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 異質な視点を持つ他者との対話を実現する授業2023

    • Author(s)
      TAJIMA ATSUSHI、KAWAMURA SHIGEO、INAI MASAHIRO、MACHI TAKESHI、ISA KOUICHI、MUTO NARIYA、KARIMAZAWA HAYATO、KUSUMI TAKASHI、KAGE MASAHARU
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 62 Pages: 306~319

    • DOI

      10.5926/arepj.62.306

    • Open Access
  • [Journal Article] Salivary cortisol as a marker for assessing the problem‐focused coping style of stressed students during the first year of university: An experimental study2023

    • Author(s)
      Nagane Mitsuo、Oyama Yoshinori、Tamalu Fuminobu、Miwa Naofumi
    • Journal Title

      Health Science Reports

      Volume: 6 Pages: e1280

    • DOI

      10.1002/hsr2.1280

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 心理的安全性と生徒の問いの生成の関係の検討2023

    • Author(s)
      小山義徳, 桐島俊, 道田泰司, 田邊 純
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 301-309

    • Open Access
  • [Journal Article] Effects of Teaching a Vocabulary Learning Strategy and Processes Underlying Individual Differences Observed: Collaboration Between Researchers and a High School Teacher2023

    • Author(s)
      Uchida Nao、Mizuno Yu、Uesaka Yuri
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 71 Pages: 145~158

    • DOI

      10.5926/jjep.71.145

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 児童の歴史への興味を高め疑問生成を促す学習講座の実践2023

    • Author(s)
      浦野 伸弘、深谷 達史
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 4 Pages: 1~8

    • DOI

      10.15027/54738

    • Open Access
  • [Journal Article] Individualized Tutoring of Reading Comprehension Through Use of Lesson Induction: Case Study of a Fourth-Grade Student2023

    • Author(s)
      Fukaya Tatsushi
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 71 Pages: 237~252

    • DOI

      10.5926/jjep.71.237

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英単語学習における動機づけの向上と学習方略使用の促進を目指した介入研究 : 小学6年生に対する学習講座の実践から2023

    • Author(s)
      成瀬 陽奈子、深谷 達史
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 29 Pages: 75~81

    • DOI

      10.15027/53827

    • Open Access
  • [Presentation] Promoting the development of student learning and thinking strategies in research-practice-collaborations.2023

    • Author(s)
      Manalo Emmanuel
    • Organizer
      Invited workshop given at the Symposium on Building Bridges between Educational Research and School Practice: Lessons from Japan and Germany, University of Potsdam, Germany, September 1
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Cultivating greater spontaneity in learning strategy use: A key requirement for lifelong learning.2023

    • Author(s)
      Manalo Emmanuel
    • Organizer
      Invited keynote presentation at the 8th Annual International Seminar on Transformative Education and Educational Leadership (AISTEEL), Universitas Negeri Medan, Indonesia (online), September 19
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Showing what it looks like: The importance of cultivating student abilities in using diagrams for thinking, learning, problem solving, and communication.2023

    • Author(s)
      Manalo Emmanuel
    • Organizer
      Invited workshop given at the Belt and Road Shanghai Autumn 2023 Exchange Project on Integrated Training of Teachers before and after Service, Shanghai Normal University, Shanghai, China, October 10
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Linking learning to promote deeper learning.2023

    • Author(s)
      Manalo Emmanuel
    • Organizer
      Invited keynote lecture given at the UNESCO TEC Teacher Professional Development Forum: International Experience and Local Practice in Teacher Education
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Promotion of spontaneous learning and reasoning strategies.2023

    • Author(s)
      Manalo Emmanuel
    • Organizer
      Invited keynote lecture given at the LEAD Graduate School and Research Network’s LEAD Retreat, Herrenberg, Germany, October 19
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Publishing your academic paper.2023

    • Author(s)
      Manalo Emmanuel
    • Organizer
      Invited workshop given at the TERA-GACC 2023 International Conference, National Sun Yat-sen University, Kaohsiung, Taiwan, November 2
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] The indispensability of linking to deeper learning.2023

    • Author(s)
      Manalo Emmanuel
    • Organizer
      Invited keynote lecture given at the TERA-GACC 2023 International Conference, National Sun Yat-sen University, Kaohsiung, Taiwan, November 4
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] The situation in Japan: Efforts at implementing inclusion in the face of societal and institutional constraints.2023

    • Author(s)
      Manalo Emmanuel , Yoshida Rio
    • Organizer
      Invited presentation given at the Disentangling Vulnerability, Crisis and Inclusion: International Research Perspectives on the COVID-19 Pandemic and Beyond Event,
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Can students create diagrams to support what they write in test answers?2023

    • Author(s)
      Manalo Emmanuel, Fukuda Mari
    • Organizer
      Paper presented at the SARMAC (Society for Applied Research in Memory and Cognition) International Conference, Nagoya, Japan, August 9-12
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploring students’ use of self-constructed diagrams when writing answers to test questions.2023

    • Author(s)
      Manalo Emmanuel, Fukuda Mari
    • Organizer
      Paper presented at the EARLI Conference, Thessaloniki, Greece, August 22-26
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 指定討論:「学力とは何か」を心理学から再検討する 学会企画シンポジウム 「学力とは何か」:あらためて心理学から問い直す2023

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Organizer
      第65回日本教育心理学会総会
  • [Presentation] 指定討論:「○○しすぎる心理学?」原因と解決策  学会企画シンポジウム22023

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Organizer
      第66回日本教育心理学会総会
  • [Presentation] 指定討論:発達支援における理論の役割を再検討する準備委員会企画シンポジウム:発達支援における理論の役割2023

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Organizer
      日本理論心理学会第69回 年次大会
  • [Presentation] 小学校社会科における児童の「意味理解志向」が「心理的安全性」を介して「授業中の問い」と「ワークシートの問い」の生成に与える影響2023

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Organizer
      日本教育工学会 春季全国大会
  • [Presentation] 大学カリキュラムにおけるカリキュラム空間(時間的余白)が学生の自律的な学びに与える影響ー学生が使用する学習方略との関連ー2023

    • Author(s)
      小山 義徳
    • Organizer
      日本教育心理学会 第65回総会
  • [Presentation] Controlled or Autonomous? Applying Self-Determination Theory in Internalization of Werktreue in Expert Classical Musicians2023

    • Author(s)
      Fujimoto, M & Uesaka, Y
    • Organizer
      The International Symposium on Performance Science (ISPS). Warsaw, Poland August 2023.
  • [Presentation] How Educational Psychology Insights Can Contribute to Social Equity: An Example of Mutually Reciprocal Collaboration with a Poverty Support Facility2023

    • Author(s)
      Liu, M., Uesaka, Y., Shiba, S., Uetake, H., Fukuda, M., Nishikawa, A.,
    • Organizer
      Symposium Building Bridges between Educational Research and School Practice: Lessons from Japan and Germany, Potsdam, Germany, September 1st, 2023
  • [Presentation] Case Study of Co-practicing between Researchers and Teachers: How to Teach Learning Strategies in Junior High School2023

    • Author(s)
      Shiba, S., Uchida, N., Uesaka, Y., Furuya, K., Isoda, K., and Ozawa,T
    • Organizer
      Symposium Building Bridges between Educational Research and School Practice:Lessons from Japan and Germany, Potsdam, Germany, September 1st, 2023
  • [Presentation] Creating Collaborations between Schools Teachers2023

    • Author(s)
      Uesaka Yuri
    • Organizer
      TERA-GACC2023 International Conference, National Sun Yat-sen University, 2nd-4th November 2023, Kaohsiung, Taiwan
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 認知カウンセリングの経験が授業のみとりに及ぼす影響2023

    • Author(s)
      深谷達史・児玉佳一
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会
  • [Book] The effect of metacognitive use of learning strategies on student test performance. In S. Larkin (Ed.), Metacognition and education: Future trends (pp. 86-104)2024

    • Author(s)
      Ota, E., Manalo, E., & Suarez Fernandez, N.
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      978-0367713874
  • [Book] Deeper learning as making the necessary links in learning. In M. Harring, V. Krupp, & O. Meyer (Eds.), Deeper learning in teacher education: Interdisciplinary and international perspectives.2024

    • Author(s)
      Manalo, E., & Mizokawa, A.
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      Waxmann Verlag
  • [Book] Promoting deeper learning in early childhood: From the perspective of linking in learning. In M. Harring, V. Krupp, & O. Meyer (Eds.), Deeper learning in teacher education: Interdisciplinary and international perspectives.2024

    • Author(s)
      Mizokawa, A., & Manalo, E.
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      Waxmann Verlag
  • [Book] Collaborative online workshops to help improve Kenyan doctoral students’ completion rates. Proceedings of the 44th Spring Conference of JSET (Japan Society for Educational Technology) (pp. 459-460)2024

    • Author(s)
      Manalo, E., Njihia, M., Kariuki, D., Mutuma, W., & Lan, Y.-R.
    • Total Pages
      707
    • Publisher
      Japan Society for Educational Technology
  • [Book] 高等学校における探究学習 武田明典(編)教師と学生が知っておくべき教育原理 (pp.91-92)2024

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      978-4779307416
  • [Book] Cultivating greater spontaneity in learning strategy use. In C. E. Overson, C. M. Hakala, L. L. Kordonowy, & V. A. Benassi (Eds.), In their own words: What scholars and teachers want you to know about why and how to apply the science of learning in your academic setting (pp. 395-406)2023

    • Author(s)
      Manalo, E., Uesaka, Y., & Chinn, C. A.
    • Total Pages
      531
    • Publisher
      Society for the Teaching of Psychology (American Psychological Association)
    • ISBN
      978-1941804728

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi