2023 Fiscal Year Final Research Report
Breakthroughs in Product Development Research by Elucidating Art Orientation
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20K20768
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 7:Economics, business administration, and related fields
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
Onzo Naoto 早稲田大学, 商学学術院, 教授 (70194652)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
須永 努 早稲田大学, 商学学術院, 教授 (20438914)
藪野 健 早稲田大学, 理工学術院, 名誉教授 (30239834)
岩下 仁 神奈川大学, 経済学部, 准教授 (30608732)
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Project Period (FY) |
2020-07-30 – 2024-03-31
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Keywords | アート志向 / 製品開発 / センサリーマーケティング |
Outline of Final Research Achievements |
We focused on the association between art and music. Specifically, we investigated how consumers who listen to music evaluate artworks and art-infused products. During the first year, we conducted a pilot study in Japan. In the second year, we conducted online experiments in foreign countries to confirm the external validity of the results. We reported our findings at international conferences in 2021 and 2024 and submitted a paper to an international journal, as online and field experiments using real stores showed significant results. In 2023, we also published another paper based on our interviews with seven painters.
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Free Research Field |
マーケティング戦略
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
マーケティングにおける製品開発研究では、これまで、市場志向のほかに製品志向やデザイン志向など、様々な志向に関する研究が試みられている。我々は、新たに、アート志向の解明を試みるべく複数の芸術家へのヒアリングを実施した。これによって、導出されたアート志向は、これまでの志向に関する研究を前進させ、新たな志向として実務的にもインパクトを与えることが期待できる。さらに、音楽とアートを新たな視点で結び付けることにより、これまで試みられてきているクロスモーダル研究に関しても一定の示唆を与えることに成功した。
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