• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Research-status Report

Research On Indigenous Knowledge: An International Comparative Examination for Possibilities of Application in Japan

Research Project

Project/Area Number 20K20797
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

ゲーマン・ジェフリー ジョセフ  北海道大学, メディア・コミュニケーション研究院, 教授 (80646406)

Project Period (FY) 2020-07-30 – 2023-03-31
Keywords先住民族 / 伝統知 / アイヌ民族 / 文化伝承 / 教育
Outline of Annual Research Achievements

本年度はコロナウイルス感染症のため、研究会活動は中止しました。また、海外渡航ができなかったため、予定していた学会発表も中止となった。一方で、オンライン研究会に参加し、研究課題である「先住民族の伝統知」に関する情報収集を積極的に行い、文献調査は徐々に進んでいる。
2月18日にロシアの北東連邦大学の研究者と合同でオンラインの国際研究会を開催し、研究発表をしあうとともに、先住民族の伝統知の接合に関する理解を深めた。
なお、本科研の成果ではないが、この科研の前身であった科研基盤B(2014年~2017年)で行われた研究会の成果を踏まえ、Routledge出版社から出版された学術研究所二冊のそれぞれ一本ずつの論文を発表した。既に、その反響により、当該研究のテーマに関する問い合わせが海外研究者から届いており、共同研究が広がる見込みである。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

4: Progress in research has been delayed.

Reason

本年度はコロナウイルス感染症のため、研究会活動は中止しました。また、海外渡航ができなかったため、予定していた学会発表も中止となった。

Strategy for Future Research Activity

アイヌ民族の四人の研究協力者とオンラインで研究会を進められるよう、やっと準備が完了したため、定期的な研究会を開始する予定である。本年度は研究代表が海外研究の滞在期間になるが、それで、研究会を海外から継続する予定にしている。以下の学会で発表及び情報収集を行う予定:1)17th International Pragmatics Conference(スウィス、オンライン、6月27日~7月2日)、2)The 12th International Convention of Asian Scholars(京都・オンライン、8月24日~27日)、3)General Meeting of Association of Japanese and Russian Universities (モスカウ、オンライン、9月14日~15日)。ぞれぞれの発表は先住民族の言語を含め、先住民族の伝統知に関する研究を行う研究者からのお誘いを受けた、パネル発表で行われるため、連携研究を強化する貴重な機会となることが期待される。

Causes of Carryover

当該年度はコロナウイルス感染症のために、研究会は開催できなかったため、旅費、人件費の支出はゼロに近い。次年度はコロナ禍であっても、オンライン研究会を開始するため、人件費は支出する予定である。

  • Research Products

    (3 results)

All 2021 2020

All Book (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Book] The Routledge Handbook of Indigenous Environmental Knowledge2020

    • Author(s)
      Gayman, Jeff
    • Total Pages
      426
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138280915
  • [Book] Post Imperial Perspectives on Indigenous Education: Lessons from Japan and Australia2020

    • Author(s)
      Jeff Gayman and Masayuki Ueno
    • Total Pages
      302
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780367001957
  • [Funded Workshop] Joint Online International Seminar of Japan-Russian collaboration on Articulations of Indigenous Culture2021

URL: 

Published: 2021-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi