2022 Fiscal Year Final Research Report
Development and dissemination of multilingual mathematics video content to improve the 7.4 times dropout rate of foreign high school students
Project/Area Number |
20K20824
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
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Research Institution | Kyoto University of Education |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中俣 尚己 大阪大学, 国際教育交流センター, 准教授 (00598518)
岡本 尚子 立命館大学, 産業社会学部, 准教授 (30706586)
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Project Period (FY) |
2020-07-30 – 2023-03-31
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Keywords | 数学動画コンテンツ / 高校数学 / 多言語対応 / 数学教育 / ICT |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of my research is to develop and disseminate multilingual mathematics video content for foreign high school students who need Japanese language instruction. Specifically, a total of 600 (50 x 2 grader x 6 languages) multilingual math video content for high school first and second graders (Japanese, Portuguese, Chinese, English, Korean, Vietnamese) will be produced and published on the dedicated website. As a result, we produced a total of 1, 715 multilingual mathematics video content for high school from 1st to 3rd graders, and published on our website (in addition to the six language versions mentioned above, we also produced a Ukrainian version). The Ukrainian version contributed to learning support for displaced children.
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Free Research Field |
数学教育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
外国人の高校生は、たとえ入学できたとしても約10%程度が中退するという極めて深刻な状況が続いている。中退の要因は、言語が異なることと、扱う教育内容の高度化の二つのハードルに起因する。そこで、多言語対応版数学動画コンテンツの制作・公開を通して、上記の問題の一部解決を図った。これらの取り組みは、文部科学省ホームページの「子供の学び応援サイト」や「ウクライナから避難された保護者や子供への支援に関するリンク集」において紹介され、全国での活用につながっている。 https://www.mext.go.jp/a_menu/ikusei/gakusyushien/mext_00663.html
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