• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

Development and dissemination of multilingual mathematics video content to improve the 7.4 times dropout rate of foreign high school students

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20K20824
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

Kuroda Yasufumi  京都教育大学, 教育学部, 教授 (70309079)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中俣 尚己  大阪大学, 国際教育交流センター, 准教授 (00598518)
岡本 尚子  立命館大学, 産業社会学部, 准教授 (30706586)
Project Period (FY) 2020-07-30 – 2023-03-31
Keywords数学動画コンテンツ / 高校数学 / 多言語対応 / 数学教育 / ICT
Outline of Final Research Achievements

The purpose of my research is to develop and disseminate multilingual mathematics video content for foreign high school students who need Japanese language instruction. Specifically, a total of 600 (50 x 2 grader x 6 languages) multilingual math video content for high school first and second graders (Japanese, Portuguese, Chinese, English, Korean, Vietnamese) will be produced and published on the dedicated website.
As a result, we produced a total of 1, 715 multilingual mathematics video content for high school from 1st to 3rd graders, and published on our website (in addition to the six language versions mentioned above, we also produced a Ukrainian version). The Ukrainian version contributed to learning support for displaced children.

Free Research Field

数学教育学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

外国人の高校生は、たとえ入学できたとしても約10%程度が中退するという極めて深刻な状況が続いている。中退の要因は、言語が異なることと、扱う教育内容の高度化の二つのハードルに起因する。そこで、多言語対応版数学動画コンテンツの制作・公開を通して、上記の問題の一部解決を図った。これらの取り組みは、文部科学省ホームページの「子供の学び応援サイト」や「ウクライナから避難された保護者や子供への支援に関するリンク集」において紹介され、全国での活用につながっている。
https://www.mext.go.jp/a_menu/ikusei/gakusyushien/mext_00663.html

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi