2022 Fiscal Year Final Research Report
Exploratory Comparative Study on Professional Identity of Teacher Educators in Southeast Asia and Africa
Project/Area Number |
20K20831
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
|
Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
Maki Takayoshi 広島大学, 人間社会科学研究科(国), 准教授 (80610906)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
平田 仁胤 岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (50582227)
岡花 祈一郎 琉球大学, 教育学部, 准教授 (50512555)
塚脇 涼太 比治山大学, 現代文化学部, 准教授 (60599702)
下田 旭美 広島商船高等専門学校, その他部局等, 准教授 (80812784)
|
Project Period (FY) |
2020-07-30 – 2023-03-31
|
Keywords | 東南アジア / アフリカ / 教師教育者 / アイデンティティ / 国際共同研究 |
Outline of Final Research Achievements |
This study examines the identity of teacher educators who educate future school teachers, with case studies from South-East Asian countries (Thailand, Cambodia and Vietnam) and African countries (Malawi and Zambia). The results revealed that in all countries, the roles of 'researcher' and 'teacher educator' are primarily required and that there are variations in how these roles are required, with Thailand and Viet Nam strongly requiring postgraduate degrees, or the 'researcher' role, while in Cambodia, Malawi and Zambia, school teaching experience is essential, or the 'teacher of teachers' role.
|
Free Research Field |
比較教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、従来、欧州、中東を中心に行われてきた教師教育者に関する研究に対して、アジア、アフリカ諸国を対象としているところに新規性がある。また、教師教育者の公募文書の体系的な分析を通して求められる役割や専門性などについて一定の知見を導いたものである。併せて、アジア、アフリカ諸国の教師教育者を招いたウェビナーを定期的に開催することで、研究成果の実践への還元ならびに教師教育者のネットワーク構築に取り組んだ。
|