2023 Fiscal Year Final Research Report
Research on disaster mitigation leadership development to bring about social change that contributes to national resilience in preparation for various types of disasters
Project/Area Number |
20K20850
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
|
Research Institution | Hiroshima International University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
岡田 大爾 広島国際大学, 健康科学部, 教授 (60413548)
清水 希功 広島国際大学, 保健医療学部, 教授 (40309662)
井山 慶信 広島国際大学, 健康科学部, 准教授 (30368807)
大堀 道広 福井大学, 附属国際原子力工学研究所, 准教授 (50419272)
安福 健祐 大阪大学, サイバーメディアセンター, 准教授 (20452386)
石原 茂和 広島国際大学, 総合リハビリテーション学部, 教授 (90243625)
|
Project Period (FY) |
2020-07-30 – 2024-03-31
|
Keywords | 地域創生 / 危機管理 / Basic life support / 災害メカニズム / 専門職連携 / カリキュラム改革 / 大学生 / アウトリーチ |
Outline of Final Research Achievements |
Japan is geographically and geologically prone to various disasters such as heavy rains and earthquakes. The most important aspect during a disaster is to reduce casualties, and to achieve this, it is necessary to widely disseminate knowledge and skills needed for disaster mitigation among local residents. Therefore, this study aims to train university students as local disaster mitigation facilitators and to cultivate elementary and junior high school students, who will bear the future of the country and the region, as disaster mitigation leaders. Lectures and exercises at the university, as well as involving the administration, deepened the learning process. In facilitation exercises, students actively engaged from their first year, creating a positive cycle where their learning motivation and satisfaction increased after each exercise. We presented our results at symposia and academic conferences, including GeoSciEd2022, and published numerous papers.
|
Free Research Field |
防災教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
災害時に人的被害を軽減するためには、様々な状況下で最適な行動が想起できる必要がある。即ち行動の結果を予見するスキルを培うことを目標として、防災教育プログラムを開発した。津波の浸水状況、地下街での避難行動など、それぞれの人の行動エリアに即したシミュレーターの開発や、土石流の発生状況や被災現場の高精細映像に基づいた避難のための気づきデータの収集からさらに深い学習に導くプログラムを開発した。減災ファシリテータとして養成した大学生が、小学生や高齢者と災害時の行動や避難所での最適な行動について互いに深く学び、意識の向上に貢献できたことが社会的意義であると考えている。
|