• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Beyond the negative effect of working memory training

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20K20861
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 10:Psychology and related fields
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

Saito Satoru  京都大学, 教育学研究科, 教授 (70253242)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坪見 博之  富山大学, 学術研究部人文科学系, 准教授 (70447986)
森口 佑介  京都大学, 文学研究科, 准教授 (80546581)
前原 由喜夫  長崎大学, 教育学部, 准教授 (60737279)
Project Period (FY) 2020-07-30 – 2024-03-31
Keywordsワーキングメモリ / ワーキングメモリ・トレーニング / 認知トレーニング / 認知ルーティン
Outline of Final Research Achievements

Working memory (WM) is a set of memory functions that hold necessary information in a service of a variety of cognitive activities. It was expected that WM training would facilitate such cognitive activities. However, the effects of WM training have been reported to be very limited in its transfer to other cognitive activities and tasks. Furthermore, while it was shown that performance on the trained tasks improved stably, in some cases such training reduced performance on another task. The current study examined the existence of this negative effect of working memory training and proposed a new approach to training for cognitive functioning.

Free Research Field

実験心理学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、ワーキングメモリという心的機能を向上させると期待されていたトレーニングが、トレーニング課題の成績を向上させつつも、一方で別の課題の成績を低下させるという「負の効果」を持つことを証明した。トレーニングによるワーキングメモリ課題の成績の向上は、ワーキングメモリ機能の「強化」によるのではない。トレーニングは、何らかの認知的変化を引き起こすが、そのことは、良くも悪くも「変化」でしかない。本研究の成果は、心的機能のトレーニングが、スキル獲得と熟達化を促すものであるという理論的な視点を導くとともに、安易な認知トレーニングに対する警鐘を鳴らすという社会的意義を持つ。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi