2023 Fiscal Year Final Research Report
Vehicle vibration inspecting method for high-speed railway structures
Project/Area Number |
20K21013
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 22:Civil engineering and related fields
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Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
Naito Hideki 東北大学, 工学研究科, 准教授 (50361142)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
運上 茂樹 東北大学, 工学研究科, 教授 (60355815)
木本 智幸 大分工業高等専門学校, 電気電子工学科, 教授 (30259973)
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Project Period (FY) |
2020-07-30 – 2024-03-31
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Keywords | コンクリート構造物 / 非破壊検査 / 点検・診断 / ロボット / 機械学習 |
Outline of Final Research Achievements |
An automatic inspection robot was built for detecting internal cracks within civil structures (e. g. roads, railways, ports, and airfields). The robot was composed of a running devise and lifting devise of the vibrator and sensor. It collects a large amount of inspection data in through-thickness vibration testing on the structures. Inspection data obtained by the acceleration sensor was converted into a dataset for machine learning. An anomaly detection method using a neural network autoencoder detected invisible cracks within structural concrete. It was shown that the autoencoder model was sensitive to shear cracks, causing serious damage in structural performance of concrete structures.
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Free Research Field |
構造工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
社会インフラの点検効率化は時宜を得たテーマであり、ロボットやAIの活用が期待されている。本研究は、自走式ロボットによる構造物の自動点検と、AIによる健全性診断を合わせて検討した。研究成果として、自走式点検ロボットに必要な性能と実現するための機構を示した。また、良品学習による高精度の健全性診断手法を提案し、転移学習によって汎用性を付与できることも示した。これらの研究成果は、道路、鉄道、港湾や空港などの社会インフラ施設への適用を想定しており、今後もこれらの現場実証試験を進めていく。また、本手法は土木構造物のみならず、他分野の様々な診断への応用と波及が期待される。
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