2022 Fiscal Year Final Research Report
Speaking Practice via Asynchronous Video Exchange with English Native Speakers
Project/Area Number |
20K21969
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0102:Literature, linguistics, and related fields
|
Research Institution | Shizuoka University (2022) Seirei Christopher University (2020-2021) |
Principal Investigator |
Takase Nami 静岡大学, 情報学部, 講師 (20705199)
|
Project Period (FY) |
2020-09-11 – 2023-03-31
|
Keywords | 外国語学習 / スピーキング / オンラインコミュニケーション |
Outline of Final Research Achievements |
The use of VL influences vocabulary particularly for basic-level learners.The transcribed speech-text data showed that the score of the control (non-VL) group significantly declined when it came to sentence complexity, while that of the VL group showed no change. Further analysis of the vocabulary level showed that the VL group’s score decreased when it came to basic-level words ratio, while the non-VL group’s score increased. On the other hand, the percentage of intermediate and advanced-level words decreased in the non-VL group, while the VL group showed no significant change.
|
Free Research Field |
外国語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
オンラインのコミュニケーション活動は、様々な方法で行うことができるが、VLと非VLを利用して活動を行った結果、VL群は非VL群と比較して、使用語彙のレベルに影響があることが示唆された。初級学習者が短期間ではあるが、英語母語者との交流を可能にした。様々な習熟度の学習者がVLをスピーキング練習として取り入れ、様々な国の英語話者とやり取りすることで、スキル向上の一助になると考える。
|