2022 Fiscal Year Final Research Report
Interests in the idea and culture of Improvisation in the Works of Black Writers during the Harlem Renaissance
Project/Area Number |
20K21989
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0102:Literature, linguistics, and related fields
|
Research Institution | Okinawa International University (2022) Hakuoh University (2020-2021) |
Principal Investigator |
Hagino Ryo 沖縄国際大学, 総合文化学部, 講師 (60887925)
|
Project Period (FY) |
2020-09-11 – 2023-03-31
|
Keywords | ハーレム・ルネサンス / 批判的即興研究 / Zora Neale Hurston / Claude McKay / Alain Locke / 即興 / 黒人文学 / モダニズム |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, new insights were gained from the perspectives of culture and improvisation regarding Claude McKay, Zora Neale Hurston, and Alain Locke, who were black writers and thinkers of the Harlem Renaissance period. While Locke argued that improvisation ensures the authenticity of black culture, he believed it should be placed under the dominance of form. On the other hand, Hurston emphasized that the improvisational nature of black culture arises from a different aesthetic tradition than Western artistic norms. McKay illustrated how black culture, in the context of the diaspora, becomes intertwined with commercialism and is generated improvisationally.
|
Free Research Field |
米文学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年、批判的即興研究(Critical Studies of Improvisation)と呼ばれる学際的な研究分野によって、即興は芸術のみならず人間の創造的な営みや社会活動のあらゆる側面において重要な理念であり実践であると論じられてきた。本研究は批評的即興研究の成果を踏まえ、即興を黒人文化の伝統の枠内に留まる現象としてではなく、20世紀初頭のモダニズムの広がりやアメリカにおける文化多元主義をはじめとする社会文化的な議論に関係する概念として提示した上で、ハーレム・ルネサンス期の文学者が即興についてどのように論じたのか、それらが彼らの言説においてどのような役割を果たしたのかを明らかにする。
|