2022 Fiscal Year Final Research Report
Television Documentary Production Culture on Japanese Local Broadcasting
Project/Area Number |
20K22157
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0108:Sociology and related fields
|
Research Institution | Fukuyama University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2020-09-11 – 2023-03-31
|
Keywords | テレビ / ドキュメンタリー / プロダクション・スタディーズ / 地方メディア |
Outline of Final Research Achievements |
This study clarifies the development of the “Kamigata” Broadcasting Culture through prewar and postwar from a viewpoint which is Production Studies using various materials about the Osaka Broadcasting Station of NHK and interviews from different producers. This study presents four results: 1) it depicts the “Locality” of television production from Tokyo/Osaka; 2) it indicates the “Gender” of television documentary production from masculine/feminine; 3) it shows the “Fault” between television producers from elites/assistants; and 4) it emerges the presence of <Broadcasters> who were unrelated to broadcasting content and confirms the development of the “Kamigata” Broadcasting Culture.
|
Free Research Field |
メディア文化史
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の学術的意義や社会的意義は,日本の初期テレビドキュメンタリー史の重層性と複数性として,(一)初期テレビ制作現場の「ローカリティ」,(二)テレビドキュメンタリー制作の「文化的な性差(ジェンダー)」,(三)テレビ制作者間の「断層」を描出したことにある。その成果は,ストリーミング・プラットフォームの登場によって映画やネット動画との差異を問う,1950-70年代に日本でも展開された「テレビとは何か」「テレビ的とは何か」という議論が再燃するメディア研究の国際的な潮流に,日本/大阪/女性/アシスタントというローカルな視角から応えるものにもなりうる。
|