2021 Fiscal Year Final Research Report
Fundamental Study on Human Resource Development in Learning Support Organizations: Focusing on Training Systems and Education Programs
Project/Area Number |
20K22228
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
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Research Institution | Kwansei Gakuin University |
Principal Investigator |
NISHIGUCHI Keita 関西学院大学, ライティングセンター, 准教授 (40885828)
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Project Period (FY) |
2020-09-11 – 2022-03-31
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Keywords | 学習支援組織 / ライティングセンター / 研修制度 / 教育プログラム / 学習支援者 |
Outline of Final Research Achievements |
This study examines the professional development, curriculum, and training system for student writing consultants in writing centers toward developing training courses and programs. In this study, we conducted a questionnaire survey for writing centers at Japanese four-year universities, worked on a literature review and analysis of writing consultant training, and examined the effectiveness of courses in the regular curriculum. As a result of research, we understand the actual conditions and characteristics of writing centers in Japan and have implications for developing training courses, systems, and materials.
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Free Research Field |
高等教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年、高等教育において、学びの質保証のための学習支援として、書く力の育成を支援するライティングセンターが設置されるようになった。その理念である「よりよい書き手の育成」のためには、支援を担うスタッフの力量を形成する教育・研修が不可欠である。しかし、体系的な研修制度の構築や教育機会の提供に課題を抱える大学は多い。本研究の成果は、日本の実態調査に加えて、ライティングセンター研究の先進国である米国の事例分析を通じて学習支援者の専門性開発について理論的検討をおこなったことである。これにより、高等教育における学習支援の普遍的意義と課題の一端が明らかになると考えられる。
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