2023 Fiscal Year Final Research Report
Developing a Framework for Subject Recognition in Business Japanese Language Education
Project/Area Number |
20K22252
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
|
Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
Hiramatsu Yuki 早稲田大学, グローバルエデュケーションセンター, 助教 (60880333)
|
Project Period (FY) |
2020-09-11 – 2024-03-31
|
Keywords | 意識 / 言語行為 / コミュニケーション主体 / 前提 / 自己内省 / 場面認識 / ビジネス日本語 / メール |
Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to construct a framework for reflecting on one's communicative acts and related experiences as a communicative subject, with the goal of utilizing this framework in classroom activities for business Japanese language education. Initially, basic elements for the framework were extracted from previously obtained interview data, leading to the creation of a tentative framework. Subsequently, a questionnaire survey was conducted, aiming to further develop the framework based on the survey results.
|
Free Research Field |
日本語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、ビジネス日本語教育での授業活用を目指したフレームワークの作成を試みた。授業での活用などが進めば、先行研究では、形式の学習が中心であったビジネスメールを扱うビジネス文書教育への貢献がある。加えて、ビジネスメールなどのテキストを扱った研究から理念的な提示にとどまらず、具体的な実践への提案へと進展させられた点に学術的な貢献がある。
|