• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Research-status Report

Promoting Teacher Education for Climate Change Education through Collaboration between Asian Center of Excellence on ESD

Research Project

Project/Area Number 20KK0047
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

藤井 浩樹  岡山大学, 教育学域, 教授 (30274038)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 市瀬 智紀  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (30282148)
大安 喜一  東京医療保健大学, 未登録, 特任教授 (50789576)
柴川 弘子  岡山大学, 教育学域, 特任助教 (50875375)
KHALIFATULLOH FIELARDH  岡山大学, 教育学域, 特任助教 (20963705)
Project Period (FY) 2020-10-27 – 2024-03-31
Keywords気候変動教育 / 教師教育 / アジア / ESD
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、アジア(中国、インド、インドネシア、日本、カザフスタン、マレーシア、モンゴル、フィリピン、タイの9か国)のESD(持続可能な開発のための教育)の研究教育拠点が連携し、世界初の国際標準である「気候変動教育の教師教育プログラムのアジア・フレームワーク」とその普及ガイドを開発することである。そこで、4年間の研究期間内に、各国の研究教育拠点で気候変動教育の教師教育プログラムを開発・実践・評価し、それらの成果をまとめ、アジアの教師教育機関で採用可能で国際的に通用する「気候変動教育の教師教育プログラムのアジア・フレームワーク」を提示する。そして、フレームワークの普及ガイドを作成し、気候変動教育の教師教育をアジアで普及させる。
令和4年度は、前年度に続いて気候変動教育の教師教育プログラムを開発・実践した。プログラムの履修の年次進行に伴い、教員養成段階の学生や現職教員のコンピテンシー(気候変動教育を実践する教師に求められる資質・能力)がどのように形成されるかを縦断的に調査・分析した。分析の結果から、開発した教師教育プログラムの有効性を評価し、改善点を明確にした。
研究の進捗を共有するために、研究教育拠点のメンバーと協力機関のACCU,ユネスコの地域事務所が参加する第3回会議(令和4年5月3~5日、モンゴルの研究教育拠点においてオンサイト)及び第4回会議(令和5年2月21日、オンライン)を開催した。また、研究の中間レポートを作成し、公表した(令和4年8月)。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

新型コロナウィルス感染症の状況を勘案しながら、研究代表者及び研究分担者による海外研究教育拠点での現地調査、参与観察及びワークショップの参加が一部の参加国において実現した。また、実現しなかった参加国においては、海外研究教育拠点のメンバーが中心となってこれらを遂行し、研究代表者及び研究分担者はオンライン等によってこの遂行に参加した。その結果、当初予定していた研究はおおむね順調に進展し、先に述べた2つの会議において研究成果を共有できたため。

Strategy for Future Research Activity

令和5年度は、前年度までの成果に基づいて、気候変動教育の教師教育プログラムを改良し、実践・評価する。そして各国の研究教育拠点におけるプログラムの開発・実践・評価の経験を踏まえ、プログラムの要件を整理し、「気候変動教育の教師教育プログラムのアジア・フレームワーク」とその普及ガイドを作成する。
これらの作成のために、研究教育拠点のメンバーと協力機関のACCU、ユネスコの地域事務所が参加する最終会議(令和5年11月、インドネシアにおいてオンサイト)を開催する。

Causes of Carryover

新型コロナウィルス感染症の問題により、研究代表者及び研究分担者の海外研究教育拠点における現地調査、参与観察及びワークショップへの参加が一部の参加国において実現しなかった(その代替措置としてオンラインを通して参加した)。このため、当該助成金の次年度使用額が生じた。この額は翌年度の助成金とともに、これらの遂行に充てる。

  • Research Products

    (25 results)

All 2023 2022 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 3 results) Book (3 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Asia-Pacific ESD Institute(中国)

    • Country Name
      CHINA
    • Counterpart Institution
      Asia-Pacific ESD Institute
  • [Int'l Joint Research] Centre for Environment Education(インド)

    • Country Name
      INDIA
    • Counterpart Institution
      Centre for Environment Education
  • [Int'l Joint Research] Indonesia University of Education/Surabaya State University(インドネシア)

    • Country Name
      INDONESIA
    • Counterpart Institution
      Indonesia University of Education/Surabaya State University
  • [Int'l Joint Research] Abai Kazakh National Pedagogical Uni.(カザフスタン)

    • Country Name
      KAZAKHSTAN
    • Counterpart Institution
      Abai Kazakh National Pedagogical Uni.
  • [Int'l Joint Research] Universiti Sains Malaysia/International Islamic Uni. Malaysia(マレーシア)

    • Country Name
      MALAYSIA
    • Counterpart Institution
      Universiti Sains Malaysia/International Islamic Uni. Malaysia
  • [Int'l Joint Research]

    • # of Other Countries
      3
  • [Journal Article] The development and validation of an instrument for assessing science teacher competency to teach ESD2023

    • Author(s)
      Eliyawati, Widodo, A., Kaniawati, I., & Fujii, H.
    • Journal Title

      Sustainability

      Volume: 15 Pages: 3276

    • DOI

      10.3390/su15043276

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Education for sustainable development (ESD) in students’ textbooks2022

    • Author(s)
      Eliyawati, E., Widodo, A., Kaniawati, I., & Fujii, H.
    • Journal Title

      Journal of Engineering Science and Technology

      Volume: June(2022) Pages: 50-57

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] SDGsの時代に求められる理科教育の課題-気候変動の問題にいかに取り組むか-2022

    • Author(s)
      藤井浩樹
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 71(12) Pages: 10-11

  • [Journal Article] 中国の学校教育におけるESD推進組織の理念と実践に関する一考2022

    • Author(s)
      市瀬智紀, 張情, 王咸娟
    • Journal Title

      ESD研究

      Volume: 4 Pages: 50-58

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 世界的課題とコミュニティを結ぶ2022

    • Author(s)
      池谷美衣子, 大安喜一
    • Journal Title

      公民館学会年報

      Volume: 19 Pages: 93-102

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Quintuple helix lens for transformation: An Okayama model of education for sustainable development2022

    • Author(s)
      Irina Safitri Zen, & Hiroko Shibakawa
    • Journal Title

      Frontiers in Sustainability

      Volume: 3 Pages: -

    • DOI

      10.3389/frsus.2022.79833

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教職大学院カリキュラムにおける SDGs 導入の成果と課題2023

    • Author(s)
      本図愛実, 市瀬智紀
    • Organizer
      日本学術会議オンラインワークショップ「持続可能な社会の創り手を育てる学び~SDGsの達成に資するカリキュラムの開発に向けて~」
  • [Presentation] Towards the expansion of teacher education for climate change education in Asia-Pacific2022

    • Author(s)
      Fujii, H.
    • Organizer
      Regional Meeting on Climate Change Education for Sustainable Development in the Visayas Region, online event streamed from Cebu, the Philippines
    • Invited
  • [Presentation] Curriculum and pedagogy of climate change education: In and beyond science education2022

    • Author(s)
      Fujii, H.
    • Organizer
      The Conference on “Towards Sustainability through Co-creation in STEAM Education, Ljubljana, Slovenia
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Toward the identification of ESD competencies required for pre-service science teachers2022

    • Author(s)
      Fujii, H.
    • Organizer
      Asia Pacific Conference on Curriculum Studies and Instructional Designing 2022, Higashi-hiroshima, Japan
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学校教育におけるSDGsの教育現場への導入とその成果に関する考察―東北地方の学校実践を中心に―2022

    • Author(s)
      市瀬智紀, 本図愛実,卜部匡司
    • Organizer
      日本比較教育学会第58回大会
  • [Presentation] Multicultural teacher education on ESD for 2030 reflecting the situation of the immigrant background students2022

    • Author(s)
      Tomonori ICHINOSE
    • Organizer
      SEAMEO RECSAM Regional Workshop
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Inter-generational learning and education for smart and sustainable rural development2022

    • Author(s)
      Kiichi Oyasu
    • Organizer
      Global Smart Education Conference 2022, Beijing Normal University, China, online
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing multi-dimentional learning programme of ESD towards teacher education in collaboration with ASPnet2022

    • Author(s)
      Hiroko Shibakawa
    • Organizer
      International Conference on Sustainability Education
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Trends and perspectives of climate change education in the Asia-Pacific. In W. O. Lee, P. Brown, A. L. Goodwin, and A. Green (Eds.), International handbook on education development in Asia-Pacific. Online publishing 17 pages2022

    • Author(s)
      Fujii, H.
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      Springer Nature Singapore
  • [Book] Proceedings of the 2nd International Symposium on Disaster Resilience and Sustainable Development2022

    • Author(s)
      Indrajit Pal, Rajib Shaw, Tomonori Ichinose, Yonariza, & Takashi Oda
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789811947155
  • [Book] 共生への学びを拓く―SDGsとグローカルな学び、佐藤一子、大安喜一、丸山英樹 編(pp.54-73)2022

    • Author(s)
      ESDとCLC―日本とアジア
    • Total Pages
      259
    • Publisher
      エイデル研究所
  • [Remarks] ceteesd

    • URL

      http://ceteesd.ed.okayama-u.ac.jp/

  • [Funded Workshop] Third Meeting on “Promoting Teacher Education for Climate Change Education in Asia2022

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi