• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Annual Research Report

Promoting Teacher Education for Climate Change Education through Collaboration between Asian Center of Excellence on ESD

Research Project

Project/Area Number 20KK0047
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

藤井 浩樹  岡山大学, 教育学域, 教授 (30274038)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 市瀬 智紀  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (30282148)
大安 喜一  東京医療保健大学, 未登録, 特任教授 (50789576)
柴川 弘子  岡山大学, 教育学域, 特任助教 (50875375)
KHALIFATULLOH FIELARDH  岡山大学, 教育学域, 特任助教 (20963705)
Project Period (FY) 2020-10-27 – 2024-03-31
Keywords気候変動教育 / 教師教育 / アジア / ESD
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、アジア(中国、インド、インドネシア、日本、カザフスタン、マレーシア、モンゴル、フィリピン及びタイの9か国)のESD(持続可能な開発のための教育)の研究教育拠点が連携し、世界初の国際標準である「気候変動教育の教師教育プログラムのアジア・フレームワーク」とその普及ガイドを開発することであった。そこで各国の研究教育拠点でプログラムを開発・実践・評価し、成果をまとめ、アジアの教師教育機関で採用可能で国際的に通用する「気候変動教育の教師教育プログラムのアジア・フレームワーク」とその普及ガイドを開発・作成した。
令和5年度は、前年度に続いて気候変動教育の教師教育プログラムを開発・実践し、教員養成段階の学生や現職教員のコンピテンシー(気候変動教育を実践する教師に求められる資質・能力)がどのように形成されるかを調査・分析した。分析の結果から、開発した教師教育プログラムの有効性を評価した。
そして4年間の教師教育プログラムの開発研究の成果をまとめ、フレームワーク(「気候行動のための教師教育のアジア・フレームワーク(Asian Framework of Teacher Education for Climate Action)」という名称とした)とその普及ガイドを完成させた。この成果の意義は、(1)気候変動教育の教師教育における世界初の国際標準としてのフレームワークを開発したこと、(2)アジアの共同研究によって、アジアから世界に発信したこと、(2)フレームワークの普及ガイドも作成し、気候変動教育の教師教育をアジアで広く普及させる道筋をつけたことである。
研究遂行のために、研究教育拠点のメンバーと協力機関のACCUやユネスコの地域事務所が参加する第5回会議(最終会議)(令和5年11月15~18日、インドネシア・スラバヤ国立大学)を開催した。

  • Research Products

    (22 results)

All 2023 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 2 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Asia-Pacific ESD Institute(中国)

    • Country Name
      CHINA
    • Counterpart Institution
      Asia-Pacific ESD Institute
  • [Int'l Joint Research] Centre for Environment Education(インド)

    • Country Name
      INDIA
    • Counterpart Institution
      Centre for Environment Education
  • [Int'l Joint Research] Indonesia University of Education/Surabaya State University(インドネシア)

    • Country Name
      INDONESIA
    • Counterpart Institution
      Indonesia University of Education/Surabaya State University
  • [Int'l Joint Research] Abai Kazakh National Pedagogical Uni.(カザフスタン)

    • Country Name
      KAZAKHSTAN
    • Counterpart Institution
      Abai Kazakh National Pedagogical Uni.
  • [Int'l Joint Research] Universiti Sains Malaysia/International Islamic Uni. Malaysia(マレーシア)

    • Country Name
      MALAYSIA
    • Counterpart Institution
      Universiti Sains Malaysia/International Islamic Uni. Malaysia
  • [Int'l Joint Research]

    • # of Other Countries
      3
  • [Journal Article] Integrating Perspectives from Education for Sustainable Development to Foster Plant Awareness among Trainee Science Teachers: A Mixed Methods Study2023

    • Author(s)
      Fiel’ardh Khalifatulloh、Fardhani Indra、Fujii Hiroki
    • Journal Title

      Sustainability

      Volume: 15 Pages: 7395

    • DOI

      10.3390/su15097395

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Effectiveness of Teacher Training on Environmental Education: Challenges and Strategy for Future Training Program2023

    • Author(s)
      Eliyawati E.、Widodo Ari、Kaniawati Ida、Fujii Hiroki
    • Journal Title

      Jurnal Penelitian Pendidikan IPA

      Volume: 9 Pages: 6056~6066

    • DOI

      10.29303/jppipa.v9i8.3153

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ESD lesson ideas on plant bodiversity by pospective sience tachers2023

    • Author(s)
      Khalifatulloh FIEL’ARDH、Hiroki FUJII
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 37(6) Pages: 1-6

    • Open Access
  • [Journal Article] 民話を活用した小学校理科の授業づくり-第5学年「流れる水の働きと土地の変化」の単元において-2023

    • Author(s)
      小野寺かれん、藤井 浩樹
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 37(6) Pages: 63-68

    • Open Access
  • [Presentation] Climate change awareness profiles of Japanese primary school children: A pilot study2023

    • Author(s)
      Fiel'ardh, K.、Fujii, H.
    • Organizer
      ESERA 2023 - 15th Biennial Conference of the European Science Education Research Association
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Use of folktales in elementary school science: Students’ understanding of folktales at the teacher training stage2023

    • Author(s)
      Onodera, K.、Fujii, H.
    • Organizer
      ESERA 2023 - 15th Biennial Conference of the European Science Education Research Association
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アジア・太平洋地域の気候変動教育の現状と課題-科学系教科を中心として-2023

    • Author(s)
      藤井浩樹
    • Organizer
      日本理科教育学会第73回全国大会
  • [Presentation] 「未来像を予測して計画を立てる力」の育成をめざした気候変動教育の授業実践-中学校理科第3学年「自然と人間」の単元において-2023

    • Author(s)
      小枝茉瑚、岩田和徳、フィーアルディ, K.、小倉恭彦、藤井浩樹
    • Organizer
      日本理科教育学会第73回全国大会
  • [Presentation] 気候変動が海洋に与える影響についての理科授業の動向2023

    • Author(s)
      梶田朝美、アルディ K. F.、藤井浩樹
    • Organizer
      日本理科教育学会第73回全国大会
  • [Presentation] Promoting Teacher Education for Climate Change Education through Collaboration between Asian Centres of Excellence on Education for Sustainable Development2023

    • Author(s)
      Fujii, H.
    • Organizer
      The Fourth “UNESA’s International Forum of University Rectors (UNIFUR)” 2023
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Orienting Teacher Education for Climate Change Education: An Asian Perspective2023

    • Author(s)
      Fujii, H.
    • Organizer
      International Conference“Education for the Future: Enhancing Pegadogical Study”, organized by University of Ljublyana, Slovenia
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「未来像を予測して計画を立てる力」の育成をめざした理科授業の展開-システマティック・レビューに基づいて-2023

    • Author(s)
      K. F. アルディ、藤井浩樹
    • Organizer
      第72回日本理科教育学会中国支部大会
  • [Presentation] Integration of Climate Change Education into the Mongolian Mathematics and Science Teacher Training Programs2023

    • Author(s)
      Jargalsaikhan DULGUUN、Khalifatulloh FIEL'ARDH、Hiroki FUJII
    • Organizer
      第72回日本理科教育学会中国支部大会
  • [Presentation] A Study on Climate Change Education in Mongolian Schools: Focusing on the Desertification as Teaching Materials2023

    • Author(s)
      Gerelkhuu SHINESETSEG、Khalifatulloh FIEL'ARDH、Hiroki FUJII
    • Organizer
      第72回日本理科教育学会中国支部大会
  • [Remarks] ceteesd

    • URL

      http://ceteesd.ed.okayama-u.ac.jp/

  • [Funded Workshop] Final Meeting on “Promoting Teacher Education for Climate Change Education in Asia2023

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi