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2010 Fiscal Year Annual Research Report

データベースマーケティングと消費者理論の融合によるCRMの新展開

Research Project

Project/Area Number 21243030
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

照井 伸彦  東北大学, 大学院・経済学研究科, 教授 (50207495)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中島 望  大阪大学, 大学院・経済学研究科, 教授 (00095936)
阿部 誠  東京大学, 大学院・経済学研究科, 教授 (70302677)
佐藤 忠彦  筑波大学, 大学院・ビジネス科学研究科, 准教授 (40400626)
渋谷 覚  東北大学, 大学院・経済学研究科, 教授 (00333493)
近藤 文代  筑波大学, 大学院・システム情報工学研究科, 講師 (40322010)
KeywordsCRM / データベースマーケティング / 消費者の異質性 / 動的変化 / 消費者の相互作用 / 購買履歴データ / ネット上の情報処理
Research Abstract

データベース・マーケティング手法の新しい展開を探求した。具体的な実績として下記の通り。
(1)データベース・マーケティング・モデルおよび消費者行動の異質性モデリングに関する研究
・繰返し購買に伴う飽きの度合いの動的変化追跡モデルの開発と商品アソートメントへの応用
・消費者の購買行動の居住地・時間別の時空間モデルの開発
・消費者間におけるネット上のコミュニケーションを介した影響関係の分析:送信者の経験に結合される共有属性が受信者から見て高関与なイシューである場合を高結合、低関与なイシューである場合を低結合として識別することが受信者の態度に及ぼす影響を測定する上で有益であることを実証
・状態空間モデルを用いた消費者の期待構造と営業活動の潜在的効果のモデル開発
・携帯電話を通したアミューズメント情報サービスに関して消費者のロイヤルティを探求するモデルの開発
・待ち行列のサービス評価への影響分析
(2)国際研究集会の実施
海外から5人の著名な研究者を招聘し、本課題分担者を含めて国内の関連研究者を集結した国際研究集会「International Workshop on Bayesian Statistic and Marketing」を2日間(日程:2010年9月1-2日,場所:大阪大学待兼山会館大会議室)で開催した。総合討論の際には、本課題の研究内容に加えて今後の活動計画についても議論した。
(3)国際連携による共同研究推進
招聘した国際的フロントランナーとの国際的共同研究に着手した。
(4)消費者の店舗選択行動調査
購買に関する消費者の意思決定の第1段階となる店舗選択行動をモデル化して分析するため、500人に対して店舗選択行動の調査を行い、それをデータベース化した。

  • Research Products

    (50 results)

All 2011 2010 Other

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (24 results) Book (5 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] The Effect of Media Advertising on Brand Consideration and Choice2011

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui, Masataka Ban and Greg Allenby
    • Journal Title

      Marketing Science

      Volume: 30(1) Pages: 74-91

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Hierarchical Bayes Modeling of the Customer Satisfaction Index2011

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui, Shohei Hasegawa, Taemyung Chun and Kosuke Ogawa
    • Journal Title

      Service Science

      Volume: 3 Pages: 127-140

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Dynamic Joint Space Map2011

    • Author(s)
      Shohei Hasegawa, Nobuhiko Terui, Greg Allenby
    • Journal Title

      Discussion Paper of Graduate School of Economics and Management (TM&ARG)

      Volume: 100 Pages: 1-32

  • [Journal Article] Dynamic Brand Satiation2011

    • Author(s)
      Shohei Hasegawa, Nobuhiko Terui, Greg Allenby
    • Journal Title

      Discussion Paper of Graduate School of Economics and Management (TM&ARG)

      Volume: 99 Pages: 1-33

  • [Journal Article] Production Technology and Agglomeration for Japanese Prefectures during 1991-20002011

    • Author(s)
      Kazuhiko Kakamu, Hajime Wago
    • Journal Title

      Regional Science

      Volume: (未定)(掲載確定)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Multiple Constraint Choice Models with Corner and Interior Solutions2011

    • Author(s)
      Takuya Satomura, Jaehwan Kim, Greg M.Allenby
    • Journal Title

      Marketing Science

      Volume: (未定)(掲載確定)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A brand choice model for TV advertising management using single-source data2010

    • Author(s)
      Masataka Ban, Nobuhiko Terui and Makoto Abe
    • Journal Title

      Marketing Letters

      Volume: 21 Pages: 1-17

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Exploring Loyalty in Mobile Information Services : The Role of Sound Amusements2010

    • Author(s)
      Kondo, F.N., Hirata, J., Akter, Md.S.
    • Journal Title

      International Journal of Mobile Marketing

      Volume: 5 Pages: 125-140

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] メディア広告の効果と役割2010

    • Author(s)
      照井伸彦
    • Journal Title

      日経広告研究所報

      Volume: 253 Pages: 4-11

  • [Journal Article] 説得的コミュニケーションの情報処理における2重過程×2層モデル2010

    • Author(s)
      澁谷覚
    • Journal Title

      日本情報経営学会誌

      Volume: 30(4) Pages: 69-80

  • [Journal Article] Multivariate Time Series Model with Hierarchical Structure for Over-dispersed Discrete Outcomes2010

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui, Masataka Ban, Toshihiko Maki
    • Journal Title

      Discussion Paper of Graduate School of Economics and Management (TM&ARG)

      Volume: 98 Pages: 1-35

  • [Journal Article] A Brand Choice Model for TV Advertising Management using Single-Source Data2010

    • Author(s)
      Masataka Ban, Nobuhiko Terui, Makoto Abe
    • Journal Title

      Proceeding to the International Workshop on Bayesian Statistics and Marketing

      Pages: 66-85

  • [Journal Article] Dynamic Joint Space Map2010

    • Author(s)
      Shohei Hasegawa, Nobuhiko Terui, Greg Allenby
    • Journal Title

      Proceedings of International Workshop on Bayesian Statistics and Marketing

      Pages: 264-288

  • [Journal Article] The Impact of Mobile Amusement Information on Use Behavior, Satisfaction, and Loyalty2010

    • Author(s)
      Kondo, F.N., Jiro Hirata, Akter, Md.S.
    • Journal Title

      the proceedings of the 2010 Ninth International Conference on Mobile Business/2010 Ninth Global Mobility Round-table (ICMB-GMR 2010)

      Volume: 9 Pages: 190-197

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Webマーケティングのためのシングル・ソース・データの活用2010

    • Author(s)
      里村卓也
    • Journal Title

      流通情報

      Volume: 42(2) Pages: 36-43

  • [Journal Article] 消費者行動のモデル化と顧客データ:マーケティング・サイエンス2010

    • Author(s)
      阿部誠
    • Journal Title

      科学

      Volume: 89 Pages: 1198-1198

  • [Journal Article] オススメの科学2010

    • Author(s)
      里村卓也
    • Journal Title

      三色旗

      Volume: 755 Pages: 9-14

  • [Journal Article] RFM Measures and Customer Lifetime Value : Investigating the Behavioral Relationship in a Non-Contractual Setting2010

    • Author(s)
      Makoto Abe
    • Journal Title

      Proceeding to the International Workshop on Bayesian Statistics and Marketing

      Pages: 153-195

  • [Journal Article] Incorporating Spatial Prior Information into a Time-Series Model of Consumer Spending and Store Visit2010

    • Author(s)
      Sotaro Katsumata, Makoto Abe
    • Journal Title

      Proceeding to the International Workshop on Bayesian Statistics and Marketing

      Pages: 352-377

  • [Presentation] 離散・連続選択モデルのマーケティングでの応用2011

    • Author(s)
      里村卓也
    • Organizer
      大阪大学経済学研究科経営研究会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Year and Date
      2011-03-11
  • [Presentation] 複数制約を考慮した選択モデル2011

    • Author(s)
      里村卓也
    • Organizer
      南山大学マーケティング・サイエンス・ワークショップ
    • Place of Presentation
      南山大学名古屋キャンパス
    • Year and Date
      2011-03-07
  • [Presentation] Regional Convergence in Japan : A Bayesian Spatial Econometrics Perspective2010

    • Author(s)
      Hajime Wago
    • Organizer
      19th International Conference on Computational Statistics
    • Place of Presentation
      Paris-France COMPSTAT
    • Year and Date
      20100822-20100827
  • [Presentation] Not Enough Data? : A Paradox of a Large Customer Database2010

    • Author(s)
      Makoto Abe
    • Organizer
      データマイニング国際学会[ICDM1O]
    • Place of Presentation
      シドニー(オーストラリア)
    • Year and Date
      2010-12-14
  • [Presentation] ソーシャルおよび非ソーシャルな情報探索2010

    • Author(s)
      澁谷覚
    • Organizer
      行動経済学会
    • Place of Presentation
      上智大学四谷キャンパス(招待講演)
    • Year and Date
      2010-12-04
  • [Presentation] Pack Gist : An Investigation of Visual Factors Contributing to Copy-Cat Confusion2010

    • Author(s)
      里村卓也
    • Organizer
      行動経済学会第4回大会
    • Place of Presentation
      上智大学四谷キャンパス
    • Year and Date
      2010-12-04
  • [Presentation] Incorporating Spatial Prior Information into a Time-Series Model of Consumer Spending and Store Visit2010

    • Author(s)
      Sotaro Katsumata, Makoto Abe
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第88回冬大会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2010-11-28
  • [Presentation] Pack Gist : An Investigation of Visual Factors Contributing to Copy-Cat Confusion2010

    • Author(s)
      里村卓也
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第88回研究大会
    • Place of Presentation
      電通ホール
    • Year and Date
      2010-11-28
  • [Presentation] Multivariate Structural Time Series Models with Hierarchical Structure for Count Data2010

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui
    • Organizer
      European Seminar of Bayesian Econometrics (ESOBE)
    • Place of Presentation
      Erasmus University(ロッテルダム・オランダ)
    • Year and Date
      2010-11-05
  • [Presentation] 状態空間モデルによる消費者のダイナミクスの理解2010

    • Author(s)
      佐藤忠彦
    • Organizer
      明治大学グローバルCOEプログラム【現象数理学の形成と発展】第2回現象数理若手ミニシンポジウム「マーケティングと現象数理学」
    • Place of Presentation
      明治大学
    • Year and Date
      2010-10-08
  • [Presentation] 統計的モデリングによる消費者のダイナミクスの理解2010

    • Author(s)
      佐藤忠彦, 樋口知之
    • Organizer
      -第3回横幹連合総合シンポジウム-セッション:「サービス科学」
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-09-06
  • [Presentation] Incorporating Spatial Prior Information into a Time-Series Model of Consumer Spending and Store Visit2010

    • Author(s)
      Sotaro Katsumata, Makoto Abe
    • Organizer
      International Workshop on Bayesian Statistics and Marketing
    • Place of Presentation
      大阪
    • Year and Date
      2010-09-02
  • [Presentation] Sales Call Effectiveness in the Japanese Pharmaceutical Industry2010

    • Author(s)
      Tomohiko Inoue, Tadahiko Sato
    • Organizer
      International Workshop on Bayesian Statistics and Marketing
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2010-09-02
  • [Presentation] A Brand Choice Model for TV Advertising Management using Single-Source Data2010

    • Author(s)
      Masataka Ban, Nobuhiko Terui, Makoto Abe
    • Organizer
      International Workshop on Bayesian Statistics and Marketing
    • Place of Presentation
      大阪
    • Year and Date
      2010-09-02
  • [Presentation] Dynamic Joint Space Map2010

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui
    • Organizer
      International Workshop on Bayesian Statistics and Marketing
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2010-09-01
  • [Presentation] RFM Measures and Customer Lifetime Value : Investigating the Behavioral Relationship in a Non-Contractual Setting2010

    • Author(s)
      Makoto Abe
    • Organizer
      International Workshop on Bayesian Statistics and Marketing
    • Place of Presentation
      大阪
    • Year and Date
      2010-09-01
  • [Presentation] A Brand Choice Model with Expected Display Promotion2010

    • Author(s)
      Tadahiko Sato, Nobuhiko Terui
    • Organizer
      International Workshop on Bayesian Statistics and Marketing
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2010-09-01
  • [Presentation] Multiple Constraint Choice Models with Corner and Interior Solutions2010

    • Author(s)
      Takuya Satomura
    • Organizer
      International Workshop on Bayesian Statistics and Marketing
    • Place of Presentation
      Osaka University
    • Year and Date
      2010-09-01
  • [Presentation] Multiple Constraint Choice Models with Corner and Interior Solutions2010

    • Author(s)
      里村卓也
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第87回研究大会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Year and Date
      2010-06-26
  • [Presentation] The Effect of Media Advertising on Brand Consideration and Choice2010

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui
    • Organizer
      Marketing Science Conference 2010
    • Place of Presentation
      University of Cologne(ドイツ)
    • Year and Date
      2010-06-17
  • [Presentation] The Impact of Mobile Amusement Information on Use Behavior, Satisfaction, and Loyalty2010

    • Author(s)
      Kondo, F.N.
    • Organizer
      the 2010 Ninth International Conference on Mobile Business/2010 Ninth Global Mobility Roundtable (ICMB-GMR 2010)
    • Place of Presentation
      Athens, Greece(ギリシア)
    • Year and Date
      2010-06-13
  • [Presentation] Multivariate Structural Time Series Models with Hierarchical Structure for Count Data2010

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui
    • Organizer
      The Rimini Conference in Economics and Finance
    • Place of Presentation
      University of Bologna(イタリア)
    • Year and Date
      2010-06-11
  • [Presentation] ネット上の商品選択におけるクチコミのレコメンデーション効果-リゾートホテルの選択に関する実験2010

    • Author(s)
      澁谷覚
    • Organizer
      日本商業学会
    • Place of Presentation
      東洋大学(招待講演)
    • Year and Date
      2010-05-30
  • [Presentation] 非ソーシャルなネットクチコミの受け手への影響:『構造的ソーシャル・レコメンデーション仮説』の検証実験2010

    • Author(s)
      澁谷覚
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会
    • Place of Presentation
      駒澤大学
    • Year and Date
      2010-05-09
  • [Book] 世界同時不況と景気循環分析2011

    • Author(s)
      浅子和美・飯塚信夫・宮川努
    • Total Pages
      177-199
    • Publisher
      東京大学出版会
  • [Book] マーケティング・モデル(Rで学ぶデータ・サイエンス13)2010

    • Author(s)
      里村卓也
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      共立出版
  • [Book] 「企業ブログを中心とした企業とユーザー間、ユーザー相互間のゆるやかな結びつき」,『日本型マーケティングの新展開』(第7章)(池尾恭一・青木幸弘編)2010

    • Author(s)
      澁谷覚(共著)
    • Total Pages
      151-173
    • Publisher
      有斐閣(所収)
  • [Book] Proceedings on International Workshop of Bayesian Statistic and Marketing2010

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui ed.
    • Total Pages
      389
    • Publisher
      Workshop Organizing Committee
  • [Book] アナロジーにもとづく構造的ソーシャル・レコメンデーション:インターネット上のクチコミ情報におけるレコメンデーション効果に関する研究2010

    • Author(s)
      澁谷覚(単著)
    • Total Pages
      110
    • Publisher
      財団法人吉田秀雄記念事業財団
  • [Remarks]

    • URL

      http://crm-kaken.jp/index.html

  • [Remarks]

    • URL

      http://www.econ.tohoku.ac.jp/~terui/workshop/Bayes-marketing.htm

URL: 

Published: 2013-06-26  

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