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2012 Fiscal Year Annual Research Report

データベースマーケティングと消費者理論の融合によるCRMの新展開

Research Project

Project/Area Number 21243030
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

照井 伸彦  東北大学, 経済学研究科(研究院), 教授 (50207495)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中島 望  大阪大学, 経済学研究科(研究院), 教授 (00095936)
阿部 誠  東京大学, 経済学研究科(研究院), 教授 (70302677)
佐藤 忠彦  筑波大学, ビジネス科学研究科(系), 准教授 (40400626)
里村 卓也  慶應義塾大学, 商学部, 教授 (40324743)
近藤 文代  筑波大学, システム情報工学研究科(系), 講師 (40322010)
石垣 司  東北大学, 経済学研究科(研究院), 講師 (20469597)
澁谷 覚  東北大学, 経済学研究科(研究院), 教授 (00333493)
和合 肇  京都産業大学, 経済学部, 教授 (00091934)
Project Period (FY) 2009-04-01 – 2013-03-31
KeywordsCRM / 消費者異質性 / 消費者の相互作用 / 市場ダイナミックス / 購買履歴データ / データベースマーケティング / ベイズ推測
Research Abstract

H24年度は、研究課題の最終段階としての総括および成果発信に取り組んだ。
課題に関する総括的研究を行い、以下では主な研究実績について列挙する。CRMの前提となる大規模データを用いた消費者行動モデリングという観点から、高次元データの次元圧縮の手法であるトピックモデルと消費者の購買行動をデータから説明する階層ベイズプロビットモデルを統合し、大規模なデータに関しても消費者の購買行動に関する高度な情報抽出が可能であることを示した研究、消費者の認知的判断について消費者の選択状況を模した実験を行えるように実験手法を開発した研究、ネット上に構築した実験用Webと実物財を刺激として用いたCLT実験を通じて、被験者と比較他者との類似性を構成するいくつかの構造的要因が被験者の現在の知覚に有意な影響を及ぼすことを示した研究、マイクロ・マーケティングの動的現象について非線形・動的モデルによる分布ラグ型の時系列モデルに焦点を当て,MR活動と医薬品の売上の関係のモデル化と推定方法を開発した研究、複数のブランドが存在し繰返し購買が観測される消費財市場における消費者のブランド選択行動を再解釈し、消費者個人の内面にある絞り込まれたブランドの集合を考慮した選択モデル開発研究、などである。
さらに外部評価および国際的成果発信の手立てとして国際研究集会の実施した。具体的には海外から5人の著名な研究者を招聘し、本課題分担者を含めて国内の関連研究者を集結した国際研究集会「International Workshop on Marketing Science and Service Research」を2日間(日程:2012年7月1-2日, 場所:統数研研究所大会議室) で開催した。総合討論の際には、本課題の研究内容に加えて今後の活動計画についても議論した。プロジェクトの総括と国際的視点からの点検を実施した。

Current Status of Research Progress
Reason

24年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

24年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (50 results)

All 2013 2012

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (33 results) (of which Invited: 2 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] Preference Reversal: Perspective from Generalized Construal Level Theory2013

    • Author(s)
      Makoto Abe
    • Journal Title

      Conference Proceedings for ICBEIT2013 (International Conference on Business Economics, and Information Technology)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Utilitarian Mobile Information Services are Modeled Better by The ACSM than Hedonic Services on a Cross National Comparison2013

    • Author(s)
      Kondo, F. N, Ishida, H., and Ghyas, Q. M
    • Journal Title

      International Journal of Mobile Marketing

      Volume: 7(2) Pages: 98-114

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Dynamic Brand Satiation2012

    • Author(s)
      Shohei Hasegawa, Nobuhiko Terui, Greg Allenby
    • Journal Title

      Journal of Marketing Research

      Volume: 49 Pages: 842-853

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Bayesian Dynamic Factor Analysis and the Corresponding Clusters for Changing Needs2012

    • Author(s)
      Kondo, F. N.
    • Journal Title

      Proceedings of International Workshop on Marketing Science and Service Research

      Pages: 159-168

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Difference in Customer Satisfaction Model On Mobile Utilitarian Information Services Between Japan and US2012

    • Author(s)
      Kondo, F., Ishida, H. and Ghyas, Q. M.
    • Journal Title

      Proceedings of the 11th International Conference on Mobile Business (ICMB) - an AIS affiliated conference

      Volume: 1 Pages: 92

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] RFMデータを用いた顧客生涯価値の算出と、新規顧客獲得への知見2012

    • Author(s)
      阿部誠
    • Journal Title

      第64回全国能率大会、優秀論文集、全日本能率連盟

      Volume: 1 Pages: 1

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Preference Reversal: Generalized Construal Level Theory2012

    • Author(s)
      Makoto Abe, Takeshi Moriguchi, and Akira Yajima
    • Journal Title

      予稿集、第45回 消費者行動研究コンフェレンス

      Volume: 1 Pages: 45

  • [Journal Article] An Analysis of Sales Call Effectiveness in the Pharmaceutical Industry Using Time-varying Coefficient Koyck Model2012

    • Author(s)
      Tomohiko Inoue and Tadahiko Sato
    • Journal Title

      Proceedings on International Workshop on Marketing Science and Service Research

      Volume: 1 Pages: 15-21

  • [Journal Article] 自他の類似性判断の自動性2012

    • Author(s)
      澁谷覚
    • Journal Title

      商學論究(関西学院大学商学研究会)

      Volume: 60 Pages: 199-217

  • [Journal Article] Multivariate Time Series model with Hierarchcal Structure for Over-dispersed Discrete Outcomes2012

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui and Masataka Ban
    • Journal Title

      SSRN Working Paper

      Volume: 1 Pages: 1-30

  • [Journal Article] A brand choice model for scanner panel data using the experiential set2012

    • Author(s)
      Sotaro Katsumata and Makoto Abe
    • Journal Title

      ディスカッション・ペーパー (東京大学経済学部、ものづくり経営研究センター)

      Volume: 413 Pages: 1-30

  • [Journal Article] A brand purchase model of consumer goods incorporating the information search and learning process2012

    • Author(s)
      Sotaro Katsumata and Makoto Abe
    • Journal Title

      ディスカッション・ペーパー (東京大学経済学部、ものづくり経営研究センター)

      Volume: 409 Pages: 1-30

  • [Presentation] Preference Reversal: Perspective from Generalized Construal Level Theory2013

    • Author(s)
      Makoto Abe
    • Organizer
      International Conference on Business Economics, and Information Technology 2013
    • Place of Presentation
      オーストラリア、ケアンズ
    • Year and Date
      20130319-20130319
  • [Presentation] A Visual Copycat Warning System2013

    • Author(s)
      Takuya Satomura, Michel Wedeland Rik Pieters
    • Organizer
      南山大学消費者行動ワークショップ
    • Place of Presentation
      南山大学
    • Year and Date
      20130306-20130306
  • [Presentation] 消費者間における情報伝播のメカニズム:先行他者の経験が自己の将来へ投射される過程2013

    • Author(s)
      澁谷覚
    • Organizer
      筑波大学開学40+101周年記念事業シンポジウム
    • Place of Presentation
      筑波大学東京キャンパス
    • Year and Date
      20130108-20130108
  • [Presentation] 個人の異質性と個人間の共通性を考慮した情報の送り手の行動に関する分析2013

    • Author(s)
      佐藤忠彦、猿渡康文
    • Organizer
      筑波大学開学40+110周年記念事業シンポジウム「情報伝搬のメカニズム分析」
    • Place of Presentation
      筑波大学東京キャンパス
    • Year and Date
      20130108-20130108
  • [Presentation] プロモーションとしての顧客体験の訴求効果に顧客観の類似性が及ぼす影響について2012

    • Author(s)
      澁谷覚
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第92回研究大会
    • Place of Presentation
      株式会社 電通
    • Year and Date
      20121209-20121209
  • [Presentation] 消費者とブランドとの関係性を考慮した階層ベイズモデルによるクロスメディア効果の推定2012

    • Author(s)
      日高徹司, 佐藤忠彦
    • Organizer
      日本マーケティングサイエンス学会第92回研究大会
    • Place of Presentation
      株式会社 電通
    • Year and Date
      20121208-20121208
  • [Presentation] サービス科学における大規模データと統計的モデリング2012

    • Author(s)
      石垣司
    • Organizer
      日本機械学会設計情報学研究会
    • Place of Presentation
      強羅
    • Year and Date
      20121207-20121207
  • [Presentation] Multivariate Structural Time Series Models with Hierarchical Structure for Overdispersed Discrete2012

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui
    • Organizer
      5th International Conference of the ERCIM WG on COMPUTING & STATISTICS
    • Place of Presentation
      スペイン,Oviedo
    • Year and Date
      20121203-20121203
  • [Presentation] 消費者間の類似性認知プロセス:社会的比較に関する新旧の枠組み2012

    • Author(s)
      澁谷覚
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会 マーケティング・ダイナミクス研究部会
    • Place of Presentation
      構造計画研究所
    • Year and Date
      20121128-20121128
  • [Presentation] 自他の類似性に関するネット上の情報処理への認知科学からの視点2012

    • Author(s)
      澁谷覚
    • Organizer
      日本社会心理学会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Year and Date
      20121118-20121118
  • [Presentation] 潜在クラス型階層ベイズプロビットモデルによる大規模購買行動モデル2012

    • Author(s)
      石垣司、照井伸彦、佐藤忠彦
    • Organizer
      第15回情報論的学習理論ワークショップ
    • Place of Presentation
      筑波大学東京キャンパス
    • Year and Date
      20121107-20121107
  • [Presentation] ブランドに対する“飽き”の動的変化の個人別測定と製品品揃え戦略2012

    • Author(s)
      照井伸彦
    • Organizer
      第15回情報論的学習理論ワークショップ
    • Place of Presentation
      筑波大学東京キャンパス
    • Year and Date
      20121107-20121107
    • Invited
  • [Presentation] 階層ベイズモデルによる消費者異質性を考慮したクロスメディア効果推定2012

    • Author(s)
      日高徹司, 佐藤忠彦
    • Organizer
      第15回情報論的学習理論ワークショップ
    • Place of Presentation
      筑波大学東京キャンパス
    • Year and Date
      20121107-20121107
  • [Presentation] 動的残存効果モデルによる市場反応分析の高度化2012

    • Author(s)
      井上友彦, 佐藤忠彦
    • Organizer
      第15回情報論的学習理論ワークショップ
    • Place of Presentation
      筑波大学東京キャンパス
    • Year and Date
      20121107-20121107
  • [Presentation] グローバル化時代の消費者行動研究の課題と方向 パネリスト2012

    • Author(s)
      照井伸彦
    • Organizer
      第45回消費者行動研究コンファレンス
    • Place of Presentation
      慶応大学
    • Year and Date
      20121028-20121028
    • Invited
  • [Presentation] Preference Reversal: Generalized Construal Level Theory2012

    • Author(s)
      Makoto Abe, Takeshi Moriguchi, and Akira Yajima
    • Organizer
      第45回消費者行動研究コンフェレンス、日本消費者行動学会
    • Place of Presentation
      慶応大学
    • Year and Date
      20121028-20121028
  • [Presentation] ビッグデータ時代のマーケティング-その考え方と分析事例-2012

    • Author(s)
      佐藤忠彦
    • Organizer
      サービス工学コンソーシアム第4回会合
    • Place of Presentation
      産業技術総合研究所 臨海副都心センター
    • Year and Date
      20121016-20121016
  • [Presentation] Dynamic Brand Satiation2012

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui
    • Organizer
      INFORMS 2012 Meeting
    • Place of Presentation
      アメリカ合衆国,Phoenix
    • Year and Date
      20121001-20121001
  • [Presentation] 選好の逆転:一般化解釈レベル理論による日米比較2012

    • Author(s)
      阿部誠、守口剛、八島明朗
    • Organizer
      公開シンポジウム『解釈レベル理論と消費者行動研究』
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      20120929-20120929
  • [Presentation] RFMデータを用いた顧客生涯価値の算出と、新規顧客獲得への知見2012

    • Author(s)
      阿部誠
    • Organizer
      第64回 全国能率大会、全日本能率連盟
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      20120926-20120926
  • [Presentation] 大規模購買データ活用のためのマーケティングモデル2012

    • Author(s)
      石垣司
    • Organizer
      2012年度 統計関連学会連合大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      20120907-20120907
  • [Presentation] Multivariate Structural Time Series Models with Hierarchical Structure for Overdispersed Discrete2012

    • Author(s)
      照井伸彦
    • Organizer
      2012年度 統計関連学会連合大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      20120907-20120907
  • [Presentation] A Visual Copycat Warning System2012

    • Author(s)
      Takuya Satomura, Michel Wedeland Rik Pieters
    • Organizer
      9th Marketing Dynamics Conference 2012
    • Place of Presentation
      オランダ、Tilburg University
    • Year and Date
      20120824-20120824
  • [Presentation] Choice Models for Budgeted Demand and Constrained Allocation2012

    • Author(s)
      Takuya Satomura
    • Organizer
      International Workshop on Marketing Science and Service Research
    • Place of Presentation
      統計数理研究所
    • Year and Date
      20120703-20120703
  • [Presentation] An Analysis of Sales Call Effectiveness in the Pharmaceutical Industry Using Time-varying Coefficient Koyck Model2012

    • Author(s)
      Tomohiko Inoue and Tadahiko Sato
    • Organizer
      International Workshop on Marketing Science and Service Research
    • Place of Presentation
      統計数理研究所
    • Year and Date
      20120702-20120702
  • [Presentation] Personalized marketing model by using massive customer data2012

    • Author(s)
      Tsukasa Ishigaki, Nobuhiko Terui, Tadahiko Sato and Greg Allenby
    • Organizer
      International Workshop on Marketing Science and Service Research
    • Place of Presentation
      統計数理研究所
    • Year and Date
      20120702-20120702
  • [Presentation] A Brand Choice Model for Scanner Panel Data Using the Experiential Set2012

    • Author(s)
      Sotaro Katsumata and Makoto Abe
    • Organizer
      International Workshop on Marketing Science and Service Research
    • Place of Presentation
      統計数理研究所
    • Year and Date
      20120702-20120702
  • [Presentation] A brand purchase model of consumer goods incorporating information search and learning process2012

    • Author(s)
      Sotaro Katsumata and Makoto Abe
    • Organizer
      International Society of Bayesian Analysis 2013
    • Place of Presentation
      京都
    • Year and Date
      20120629-20120629
  • [Presentation] Dynamic Brand Satiation2012

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui
    • Organizer
      2012 ISBA World Meeting
    • Place of Presentation
      京都
    • Year and Date
      20120629-20120629
  • [Presentation] 階層ベイズモデルによる百貨店の態度ベース店舗満足化構造に関する研究2012

    • Author(s)
      山田弘喜、佐藤忠彦
    • Organizer
      日本マーケティングサイエンス学会第91回研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学東山キャンパス
    • Year and Date
      20120623-20120623
  • [Presentation] ネット上の他者経験による量的影響と質的影響の比較2012

    • Author(s)
      澁谷覚
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      20120603-20120603
  • [Presentation] 取引特定的顧客満足と全体的顧客満足に対する影響要因の比較-解釈レベル理論を基礎とした仮説の検証-2012

    • Author(s)
      守口剛、八島明朗、阿部誠
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      20120603-20120603
  • [Presentation] サービスのソーシャルプロセス─他者経験による購買シミュレーション2012

    • Author(s)
      澁谷覚
    • Organizer
      日本商業学会
    • Place of Presentation
      北海商科大学
    • Year and Date
      20120526-20120526
  • [Book] R によるベイジアン動的線型モデル2013

    • Author(s)
      ペトリス,ペトローネ,カンパノー リ著,萩原淳一郎訳,和合肇監訳
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      朝倉書店
  • [Book] ビッグデータ時代のマーケティング-ベイジアンモデリングの活用2013

    • Author(s)
      佐藤忠彦,樋口知之
    • Total Pages
      209
    • Publisher
      講談社
  • [Book] サービス工学の技術―ビッグデータの活用と実践2012

    • Author(s)
      本村陽一、竹中毅、石垣司(編著)
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      東京電機大学出版局
  • [Book] 経済時系列ハンドブック2012

    • Author(s)
      刈屋, 矢島, 川崎, 照井,他
    • Total Pages
      910
    • Publisher
      朝倉書店
  • [Book] Proceedings of the International Workshop in Marketing Science and Service Research2012

    • Author(s)
      Nobuhiko Terui
    • Total Pages
      287
    • Publisher
      Tohoku University, Graduate School of Economics and Management

URL: 

Published: 2014-07-24  

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