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2012 Fiscal Year Annual Research Report

日欧の地場伝統産業のプレミアムブランド化のための感性価値創造および技術経営的検討

Research Project

Project/Area Number 21330101
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

長沢 伸也  早稲田大学, 商学学術院, 教授 (40164412)

Project Period (FY) 2009-04-01 – 2014-03-31
Keywords経営管理 / マーケティング / 技術経営 / 感性価値創造 / プレミアムブランド / 地場伝統産業
Research Abstract

2012年度に行った研究によって得られた新たな知見等の成果は以下の通りである。
1.日本の地場産業・伝統産業の成功事例として以下の各社を成功事例として取り上げ、各社の製品がなぜ人々を惹き付け、他のブランドと何が異なるのか、経験価値創造、技術経営、イノベーションなどの観点から分析した。事例としては、信三郎帆布(京都市)の帆布製鞄、塩芳軒、末富、俵屋吉富、(京都市)の京菓子、虎屋(東京都)の和菓子・羊羹、俵屋旅館(京都市)の宿泊サービス、山田松(京都市)の香・香木、唐長(京都市)の京唐紙、(京都市)の京菓子、亀末廣(京都市)の京菓子について分析した。
2.ヨーロッパのラグジュアリーブランドの成功事例としてシャネルやゲランを取り上げ、化粧品のコミュニケーション戦略、化粧品におけるラグジュアリーの要件、環境対応によるブランド戦略、アイコン製品による感性プロダクト戦略、および、デザイナーと企業の関係を分析した。例えばラグジュアリーブランドのシャネルやグッチのプロダクトは、色や形といった外形的な特徴に、歴史や哲学、技術などの目に見えない価値を融合させて差別化を図り、長期的な成功を収めている事例である。これらのプロダクトは、ブランドのアイコンとして創業以来100年近くもの間輝きを保っている。そこで、アイコンプロダクトを多く持つラグジュアリーブランドのデザインマネジメント手法を、アイコン戦略として体系的に解釈し、様々な企業や業界が参考にできるような示唆を得た。
3.日仏のブランド企業に見るラグジュアリーブランドの構築条件を明らかにするため、ブランド構築条件の抽出に向けた事例分析と比較考察を行った。
4.ラグジュアリーブランドや老舗企業が今日そして近未来に直面する環境問題への対応が環境ビジネスとしてチャンスであるという観点から、環境対応製品や廃棄物ビジネスを含む環境ビジネス等を取り上げて検討した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

日本の地場産業・伝統産業の成功事例の分析(その4)については1893年創業末富の山口冨藏ご主人、1905年創業一澤信三郎帆布の一澤信三郎社長、1803年創業鶴屋吉信の稲田慎一郎にヒアリングし、論文を公表している。欧州のラグジュアリーブランドの成功事例の分析(その4)についてはパリ本社やスイスの工房等を見学し、論文を作成している。

Strategy for Future Research Activity

ラグジュアリーブランドの世界最大のコングロマリットであり、ルイ・ヴィトンやディオール、モエ・エ・シャンドンに加え、2011年3月にはブルガリまでも傘下に収め、さらにはエルメスの買収も視野に入れているLVMHモエ ヘネシー・ルイ ヴィトンに加えて、カルティエなどを傘下に持つリシュモングループ、グッチなどを傘下に持つPPRラグジュアリーグループも取り上げ、ラグジュアリーブランド経営の戦略を解き明かす予定である。

  • Research Products

    (66 results)

All 2013 2012 Other

All Journal Article (32 results) Presentation (30 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 感性価値の顕在化とコミュニケーション戦略-京都老舗 小丸屋住井の事例を中心に-2013

    • Author(s)
      寺﨑新一郎・杉本香七・長沢伸也
    • Journal Title

      日本感性工学会論文誌

      Volume: 12(1) Pages: 115-121

  • [Journal Article] Unveil the Competitive Advantage of Richemont Over LVMH2013

    • Author(s)
      Terasaki, Shinichiro, and Shin'ya Nagasawa
    • Journal Title

      Proceedings of 1st International Symposium on Affective Engineering 2013 (ISAE2013), Graduate School of Information, 3C1-ISAE002, Production and Systems, Waseda University

      Volume: 1 Pages: 1-8

  • [Journal Article] 京都老舗企業のイノベーション分析-京菓匠 鶴屋吉信にみるイノベーションのメカニズム-2013

    • Author(s)
      大津真一・長沢伸也
    • Journal Title

      早稲田国際経営研究、早稲田大学WBS研究センター

      Volume: 44 Pages: 93-103

  • [Journal Article] フラッグシップショップ戦略によるブランド構築(第2報)-MUJI(無印良品)の事例-2013

    • Author(s)
      長沢伸也・菅波紀宏
    • Journal Title

      早稲田国際経営研究、早稲田大学WBS研究センター

      Volume: 44 Pages: 137-146

  • [Journal Article] Green Action as a Luxury Strategy in the Field of Cosmetics2013

    • Author(s)
      Nagasawa, Shin'ya, and Yumiko Kizu
    • Journal Title

      Waseda Business & Economic Studies, Graduate School of Commerce, Waseda University

      Volume: 48 Pages: 41-57

  • [Journal Article] Luxury Brand Image Building in a Competitive Market - an Empirical Study of Bally and Tod's Japan -2013

    • Author(s)
      Jiang, Zhiqing, and Shin'ya Nagasawa
    • Journal Title

      Book of Abstracts, 8th Global Brand Conference: Brand, Corporate Identity and Reputation, and Sustainability, The Academy of Marketing's Brand, Corporate Identity and Reputation Special Interest Group

      Volume: 1 Pages: 139-153

  • [Journal Article] 京都老舗企業に見る感性商品とプロダクトイノベーション2013

    • Author(s)
      入澤裕介・長沢伸也
    • Journal Title

      日本感性工学会論文誌

      Volume: 12(2) Pages: 291-301

  • [Journal Article] 日本のファッション力研究講座第11回 脱マーケティング-試される技術と創造力 ラグジュアリー堅調のわけを探る-2013

    • Author(s)
      生駒芳子・長沢伸也・三浦彰・織田晃(研究講座記事)
    • Journal Title

      ファッション力、杉野学園出版部

      Volume: MARCH 2013号 Pages: 16-19

  • [Journal Article] 「何を作るか」が問われる日本企業-インディテックス訪問記:マーケットイン・デザインと高速物流-(解説記事)2013

    • Author(s)
      長沢伸也
    • Journal Title

      繊研新聞、繊研新聞社

      Volume: 平成25年5月14日付 Pages: 6面

  • [Journal Article] 日本が育てたラグジュアリーブランドの世界2013

    • Author(s)
      長沢伸也
    • Journal Title

      日経ビジネスムック『グローバル経営の教科書-「カワイイ」を支えるファッションビジネス最前線-』、日経BP社

      Volume: 1 Pages: .120-123

  • [Journal Article] Critical Analysis of Fair Trade Marketing in Japan2012

    • Author(s)
      Terasaki, Shinichiro, and Shin'ya Nagasawa
    • Journal Title

      M. Matsumoto, Y. Umeda, K. Masui, and S. Fukushige eds., Design for Innovative Value Towards Sustainable Society, Springer Netherlands

      Volume: 1 Pages: 434-439

  • [Journal Article] Creating the New Brand Equity through EcoDesign of Cosmetics2012

    • Author(s)
      Kizu, Yumiko, and Shin'ya Nagasawa
    • Journal Title

      M. Matsumoto, Y. Umeda, K. Masui, and S. Fukushige eds., Design for Innovative Value Towards Sustainable Society, Springer Netherlands

      Volume: 11 Pages: 463-467

  • [Journal Article] The Effective Technology- and Resource-Management Strategy of Established Japanese Company: A Case Study of Toraya, a Traditional Japanese Confectioner2012

    • Author(s)
      Sugimoto, Kana, Takao Someya, and Shin'ya Nagasawa
    • Journal Title

      Journal of Advanced Computational Intelligence and Intelligent Informatics, Fuji Technology Press Ltd.

      Volume: 16(3) Pages: 436-443

  • [Journal Article] Managing Organization of CHANEL S.A.2012

    • Author(s)
      Sugimoto, Kana, and Shin'ya Nagasawa
    • Journal Title

      Proceedings of the International Conference on Kansei Engineering and Emotion Research, KEER2012, Department of Industrial Design, National Cheng Kung University

      Volume: 1 Pages: 1141-1149

  • [Journal Article] TWO CHANELS - Coco Chanel and CHANEL S.A. -2012

    • Author(s)
      Nagasawa, Shin'ya, and Kana Sugimoto
    • Journal Title

      Proceedings of the International Conference on Kansei Engineering and Emotion Research, KEER2012, Department of Industrial Design, National Cheng Kung University

      Volume: 1 Pages: 953-959

  • [Journal Article] A Model Study on Emotional Communication in a Mono-brand Fashion Store - Application of the Lens Model in the Fashion Industry -2012

    • Author(s)
      Jiang, Zhiqing, and Shin'ya Nagasawa
    • Journal Title

      in J. Watada, T. Watanabe, G. Phillips-Wren, R. J. Howlett, and L. C. Jain eds., Intelligent Decision Technologies, Springer-Verlag Berlin Heidelberg

      Volume: 2 Pages: 171-179

  • [Journal Article] Celebrities as Marketing Enhancer: Case Analysis of the Alternative Food Movement and "Eco-chic" Lifestyle Advocacyin Junzo Watada, Toyohide Watanabe, Gloria Phillips-Wren, Robert J. Howlett, and Lakhmi C. Jain eds., Intelligent Decision Technologies - Proceedings of the 4th International Conference on Intelligent Decision Technologies (IDT'2012), Springer-Verlag Berlin Heidelberg2012

    • Author(s)
      Terasaki, Shinichiro, and Shin'ya Nagasawa
    • Journal Title

      in J. Watada, T. Watanabe, G. Phillips-Wren, R. J. Howlett, and L. C. Jain eds., Intelligent Decision Technologies, Springer-Verlag Berlin Heidelberg

      Volume: 2 Pages: 263-272

  • [Journal Article] The Relationship between Brand Integrity and Business Continuity - A Case Study of Japanese Long-Standing Company, Shioyoshiken -2012

    • Author(s)
      Terasaki, Shinichiro, and Shin'ya Nagasawa
    • Journal Title

      Journal of Advanced Computational Intelligence and Intelligent Informatics

      Volume: 16(4) Pages: 547-552

  • [Journal Article] Strategic Management and Design Innovation in the Long-Standing Company Kyogashi Master "Suetomi"2012

    • Author(s)
      Irisawa, Yusuke, and Shin'ya Nagasawa
    • Journal Title

      Journal of Advanced Computational Intelligence and Intelligent Informatics

      Volume: 16(5) Pages: 561-566

  • [Journal Article] Study for Product Design on Customer Experience - Construction and Examination for Customer Experiential Design by Case Studies -2012

    • Author(s)
      Irisawa, Yusuke, and Shin'ya Nagasawa
    • Journal Title

      Advances in Information Sciences and Service Sciences: An International Journal of Research and Innovation

      Volume: 4(14) Pages: 234-241

  • [Journal Article] Brand Innovation and Luxury Brand Construction in a Competitive Market - Case Study of Bally and Tod's Japan -2012

    • Author(s)
      Jiang, Zhiqing, and Shin'ya Nagasawa
    • Journal Title

      Proceedings of 9th International Symposium on Management Engineering 2012, Graduate School of Information, Production and Systems, Waseda University

      Volume: 1 Pages: 87-92

  • [Journal Article] Emotional Value Communication Strategy Case of the Swiss Watch Industry2012

    • Author(s)
      Sugimoto, Kana, Shinichiro Terasaki, and Shin'ya Nagasawa
    • Journal Title

      Proceedings of 9th International Symposium on Management Engineering 2012, Graduate School of Information, Production and Systems, Waseda University

      Volume: 1 Pages: 147-152

  • [Journal Article] Luxury Fashion Brand Image Building - the Role of Store Design in Bally and Tod's Japan -2012

    • Author(s)
      Jiang, Zhiqing, and Shin'ya Nagasawa
    • Journal Title

      Proceedings of 9th International Symposium on Management Engineering 2012, Graduate School of Information, Production and Systems, Waseda University

      Volume: 1 Pages: 171-178

  • [Journal Article] 感性品質と経験価値2012

    • Author(s)
      長沢伸也
    • Journal Title

      流通情報、流通経済研究所

      Volume: 44(3) Pages: 30-38

  • [Journal Article] 京都企業「信三郎帆布」に見る感性を意識したこだわりのものづくり2012

    • Author(s)
      入澤裕介・長沢伸也
    • Journal Title

      日本感性工学会論文誌

      Volume: 11(4) Pages: 527-533

  • [Journal Article] 京菓子司「末富」に見る経営戦略とデザインイノベーション2012

    • Author(s)
      入澤裕介・長沢伸也
    • Journal Title

      日本感性工学会論文誌

      Volume: 11(4) Pages: 535-544

  • [Journal Article] 商品開発における商品デザインと感性価値の考察-経験価値・感性・エモーショナルデザインの関係性-2012

    • Author(s)
      入澤裕介・長沢伸也
    • Journal Title

      Designシンポジウム2012講演論文集、日本建築学会・日本機械学会・日本デザイン学会

      Volume: 1 Pages: 361-367

  • [Journal Article] 職場の心理学 第293回 ルイ・ヴィトンと無印良品、レトルトカレーの共通点-日本企業が海外で勝つための唯一の方法は、高くても売れる「ラグジュアリー戦略」を取ること。豊富なケーススタディーを通して解説する。-2012

    • Author(s)
      長沢伸也
    • Journal Title

      プレジデント、プレジデント社

      Volume: 7月30日号 Pages: 96-99

  • [Journal Article] 巻頭言2012

    • Author(s)
      長沢伸也
    • Journal Title

      商品開発・管理研究、商品開発・管理学会

      Volume: 9(1) Pages: 1-1

  • [Journal Article] 世界のラグジュアリー企業と業界の帝王、アルノー2012

    • Author(s)
      長沢伸也
    • Journal Title

      週刊エコノミスト、毎日新聞社

      Volume: 臨時増刊12月17日号 Pages: 76-83

  • [Journal Article] 日本のラグジュアリー市場を制する者は世界を制す2012

    • Author(s)
      長沢伸也
    • Journal Title

      週刊エコノミスト、毎日新聞社

      Volume: 臨時増刊12月17日号 Pages: 84-87

  • [Journal Article] A Model Study on Emotional Communication in a Mono-brand Fashion Store - Application of the Lens Model in the Fashion Industry -2012

    • Author(s)
      Jiang, Zhiqing, and Shin'ya Nagasawa
    • Journal Title

      The Brunswik Society Newsletter, The Brunswik Society

      Volume: 27 Pages: 26-27

  • [Presentation] 日本の地場産業・伝統工芸産業のラグジュアリー戦略による活性化-高度なデザインによる海外市場へのグローバル展開-

    • Author(s)
      矢野豊子・長沢伸也
    • Organizer
      日本感性工学会感性商品研究部会第45回研究会
    • Place of Presentation
      キャンパスプラザ京都
  • [Presentation] 水ビジネスの現状と課題-ヴェオリア社のビジネスモデルを中心に-

    • Author(s)
      長沢伸也・今村彰啓
    • Organizer
      商品開発・管理学会第18回全国大会
    • Place of Presentation
      千葉商科大学
  • [Presentation] 京都老舗企業のブランド創造-京菓匠 鶴屋吉信にみるイノベーション-

    • Author(s)
      大津真一・長沢伸也
    • Organizer
      商品開発・管理学会第18回全国大会
    • Place of Presentation
      千葉商科大学
  • [Presentation] ラグジュアリーブランドの効果的なオンラインコミュニケーションの条件

    • Author(s)
      柏木孝文・長沢伸也
    • Organizer
      日本感性工学会感性商品研究部会第46回研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
  • [Presentation] Study for Product Design on Customer Experience - Construction and Examination for Customer Experiential Design by Case Studies -

    • Author(s)
      Irisawa, Yusuke, and Shin'ya Nagasawa
    • Organizer
      Conference Program of 2012 6th International Conference on Industrial Engineering and Management (IEM2012)
    • Place of Presentation
      Zhenzhou Glory Hotel
  • [Presentation] 地場・伝統産業における感性価値の顕在化とコミュニケーション戦略-京団扇老舗 小丸屋住井の事例を中心に-

    • Author(s)
      寺﨑新一郎・杉本香七・長沢伸也
    • Organizer
      第14回日本感性工学会大会
    • Place of Presentation
      東京電機大学
  • [Presentation] ラグジュアリーブランド「グッチ」のイノベーションによる価値創造

    • Author(s)
      福永輝彦・長沢伸也
    • Organizer
      第14回日本感性工学会大会
    • Place of Presentation
      東京電機大学
  • [Presentation] 老舗企業の経験価値創造-宮坂醸造株式会社の事例-

    • Author(s)
      今村彰啓・長沢伸也
    • Organizer
      第14回日本感性工学会大会
    • Place of Presentation
      東京電機大学
  • [Presentation] 地場・伝統工芸産業のラグジュアリー戦略による活性化

    • Author(s)
      矢野豊子・長沢伸也
    • Organizer
      第14回日本感性工学会大会
    • Place of Presentation
      東京電機大学
  • [Presentation] ラグジュアリーブランドの効果的なオンラインコミュニケーションの条件-事例分析とラグジュアリーブランドのコミュニケーションのあり方から解明を試みる-

    • Author(s)
      柏木孝文・長沢伸也
    • Organizer
      第14回日本感性工学会大会
    • Place of Presentation
      東京電機大学
  • [Presentation] SPA企業の海外展開におけるフラッグシップショップ戦略-無印良品の事例-

    • Author(s)
      菅波紀宏・長沢伸也
    • Organizer
      商品開発・管理学会第19回全国大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
  • [Presentation] 老舗企業の事例分析に見る老舗戦略の構築

    • Author(s)
      入澤裕介・長沢伸也
    • Organizer
      商品開発・管理学会第19回全国大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
  • [Presentation] ラグジュアリーブランド企業の盛衰

    • Author(s)
      長沢伸也
    • Organizer
      大妻家政学会短大家政分科会講演会、大妻家政学会短大家政分科会
    • Place of Presentation
      大妻大学短期大学部
  • [Presentation] ラグジュアリーと百貨店のWin-Win関係-ラグジュアリー ブランディングMBAプログラムの実践-

    • Author(s)
      長沢伸也
    • Organizer
      ファッションビジネス学会2012全国大会
    • Place of Presentation
      杉野服飾大学
  • [Presentation] ラグジュアリー・コングロマリット「リシュモン」の経営戦略とブランドマネジメント-LVMH モエ ヘネシー・ルイ ヴィトンとの比較分析-

    • Author(s)
      寺﨑新一郎・長沢伸也
    • Organizer
      日本感性工学会感性商品研究部会第47回研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
  • [Presentation] なぜ今、ラグジュアリーブランドが堅調なのか

    • Author(s)
      生駒芳子・長沢伸也・三浦彰・織田晃
    • Organizer
      日本のファッション力研究講座-徹底検証 日本のファッション力を考える-第11回
    • Place of Presentation
      杉野学園
  • [Presentation] ラグジュアリーブランドにおける活性化-プラダの事例研究-

    • Author(s)
      森本美紀・長沢伸也
    • Organizer
      第8回日本感性工学会春季大会
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場
  • [Presentation] 日本のデザイナーズブランドにおける創業デザイナーのDNA継承の課題と選択肢の提案

    • Author(s)
      河野愛子・杉本香七・長沢伸也
    • Organizer
      第8回日本感性工学会春季大会
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場
  • [Presentation] ナチュラルコスメブランドに見るブランドマネジメントと経験価値創造

    • Author(s)
      安達満・長沢伸也
    • Organizer
      第8回日本感性工学会春季大会
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場
  • [Presentation] ファストファッションにみるエコブランドビジネスの持続的発展の要因

    • Author(s)
      佐々木綾・入澤裕介・長沢伸也
    • Organizer
      第8回日本感性工学会春季大会
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場
  • [Presentation] 高級和菓子ブランド源 吉兆庵にみるブランド戦略と経験価値創造

    • Author(s)
      井上龍・入澤裕介・長沢伸也
    • Organizer
      第8回日本感性工学会春季大会
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場
  • [Presentation] 日本の百貨店におけるラグジュアリーブランドの既製服販売についての考察

    • Author(s)
      長田たまみ・杉本香七・長沢伸也
    • Organizer
      第8回日本感性工学会春季大会
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場
  • [Presentation] INDITEX社(≒ZARA)訪問記

    • Author(s)
      長沢伸也
    • Organizer
      科研費研究集会「グローバル・テキスタイル&モードビジネスに関する技術的経営的研究」
    • Place of Presentation
      文化学園大学
  • [Presentation] シルバージュエリー&レザーグッズブランド「クロムハーツ」のブランド分析-発展途上のラグジュアリーブランドとして-

    • Author(s)
      野手滋・長沢伸也
    • Organizer
      日本感性工学会感性商品研究部会第48回研究会
    • Place of Presentation
      キャンパスプラザ京都
  • [Presentation] ラグジュアリー・ブランドに見るブランド資産としてのアイコン継承と活用事例の研究

    • Author(s)
      杉本香七・長沢伸也
    • Organizer
      商品開発・管理学会第20回全国大会
    • Place of Presentation
      青山学院大学
  • [Presentation] 老舗企業の経験価値創造-株式会社日本香堂の事例-

    • Author(s)
      今村彰啓・長沢伸也
    • Organizer
      商品開発・管理学会第20回全国大会
    • Place of Presentation
      青山学院大学
  • [Presentation] フラッグシップショップ戦略によるブランド構築-ラグジュアリーブランドとSPA企業の比較-

    • Author(s)
      菅波紀宏・長沢伸也
    • Organizer
      商品開発・管理学会第20回全国大会
    • Place of Presentation
      青山学院大学
  • [Presentation] 現場の創意と工夫が生む企業のイノベーション

    • Author(s)
      長沢伸也
    • Organizer
      日本経営協会第6回改善・提案活性化集会
    • Place of Presentation
      日本経営協会
  • [Presentation] ラグジュアリー戦略

    • Author(s)
      長沢伸也
    • Organizer
      経営研究所平成25年度新事業創造戦略研究会第1回
    • Place of Presentation
      経営研究所
  • [Presentation] 地場・伝統産業、中小企業が採るべきラグジュアリー戦略

    • Author(s)
      長沢伸也
    • Organizer
      京都産学公連携機構「文理融合・文系産学連携促進事業」成果発表会講演会
    • Place of Presentation
      京都産学公連携機構
  • [Book] ファッション&ラグジュアリー企業のマネジメント-ブランド経営をデザインする-2013

    • Author(s)
      長沢伸也・森本美紀共監訳、350pp., 2013.6.6
    • Total Pages
      350
    • Publisher
      東洋経済新報社
  • [Book] 環境ビジネスの変革者たち2012

    • Author(s)
      長沢伸也編著、早稲田大学ビジネススクール長沢研究室共著
    • Total Pages
      213
    • Publisher
      環境新聞社
  • [Remarks] Official site

    • URL

      http://www.f.waseda.jp/nagasawa/index.html

  • [Remarks] Facebook site

    • URL

      http://www.facebook.com/wbs.nagasawa

URL: 

Published: 2014-07-24  

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