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2012 Fiscal Year Final Research Report

The Empirical research about Brand Formation of Musical Instruments

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21330102
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Business administration
Research InstitutionKyoto Sangyo University

Principal Investigator

OKI Yuko  京都産業大学, 経営学部, 教授 (80350685)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SHIBA Takao  京都産業大学, 経営学部, 教授 (00135641)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) TAKAO Yoshiaki  首都大学東京, 社会科学研究科, 教授 (90330951)
NONAGASE Yuji  山形大学, 大学院・理工学研究科, 教授 (30245138)
YAMADA Hideo  早稲田大学, 大学院・商学研究科, 教授 (20220395)
Project Period (FY) 2009 – 2012
Keywordsブランド / ピアノ産業 / 伝統とイノベーション
Research Abstract

The brand formation of musical instruments has in large portion been formed by thelong history of making one musical instrument. The maker who has developed onespecific musical instrument has built up a steady brand. By understanding that, the useof marketing tactics with the involvement of top professional musicians was anecessity. This is a strategy that is indispensable for creating a niche by musicalinstrument makers to gain a high-end-oriented and reliable brand. By using thissynergistic effect of technological development and marketing, the late-coming makerof musical instruments cannot aim at a high-end product without aiming at a massmarket and thus gaining a comprehensive understanding as a musical instrumentmaker.

  • Research Products

    (13 results)

All 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] ピアノをめぐるマーケティング戦略の変遷:スタインウェイとヤマハ2012

    • Author(s)
      大木裕子
    • Journal Title

      経営行動研究学会年報

      Pages: 93-98

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] How can be making non-commodity competitive: A case study of Yamaha Corporation2012

    • Author(s)
      YUKO OKI
    • Journal Title

      京都産業大学「論集社会科学系列」

      Volume: 29号 Pages: 197-214

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] "Brand"or"Bunand"?:The strategy of YAMAHA Corporation2011

    • Author(s)
      YUKO OKI
    • Journal Title

      AIMAC第11回 Conference Proceedings

      Pages: 1-14

  • [Journal Article] 弦楽器製作のイノベーションに関する一考察~ウクレレメーカー占部弦楽器製作所の事例研究2011

    • Author(s)
      大木裕子
    • Journal Title

      尚美学園大学「芸術情報研究」

      Volume: 第19号 Pages: 1-13

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 製品アーキテクチャ論から見た楽器製造~何故ヤマハだけが大企業になれたのか2011

    • Author(s)
      大木裕子・山田英夫
    • Journal Title

      早稲田大学WBS研究センター『早稲田国際経営研究』

      Volume: No.42 Pages: 175-187

  • [Journal Article] イタリアヴァイオリン産業のブランド戦略2011

    • Author(s)
      大木裕子
    • Journal Title

      尚美学園大学『芸術情報研究』

      Volume: 第18号 Pages: 65-82

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Competitive Advantage of the Violin making in Cremona2010

    • Author(s)
      YUKO OKI
    • Journal Title

      SSRN ESA Research Paper

      Pages: 1-16

  • [Journal Article] 欧米のピアノメーカーの歴史~ピアノの技術革新を中心に~2010

    • Author(s)
      大木裕子
    • Journal Title

      京都産業大学『京都マネジメント・レビュー』

      Volume: 第17号 Pages: 1-25

  • [Presentation] 'The Art of Violin Making', 20112011

    • Author(s)
      YUKO OKI, HIDEO YAMADA
    • Organizer
      第10回 ESA(ヨーロッパ社会学会)芸術部会
    • Place of Presentation
      ジュネーブ大学(スイス)
    • Year and Date
      2011-09-09
  • [Presentation] "'Brand'or 'Bunand'? : The strategy of YAMAHA Corporation',20112011

    • Author(s)
      YUKO OKI
    • Organizer
      第11回 AIMAC(国際アートマネジメント学会)大会
    • Place of Presentation
      アントワープ大学(ベルギー)
    • Year and Date
      2011-07-05
  • [Presentation] 'Communication and Craftsmanship: Violin making Success in Cremona' 20102010

    • Author(s)
      YUKO OKI
    • Organizer
      ESA(ヨーロッパ社会学会)ミラノ大会
    • Place of Presentation
      ボッコーニ大学(イタリア)
    • Year and Date
      2010-10-08
  • [Presentation] 「クレモナの伝統~ヴァイオリン製作の産業クラスター」20092009

    • Author(s)
      大木裕子
    • Organizer
      第36回比較文明研究学会九州支部研究会
    • Place of Presentation
      西南学院大学
    • Year and Date
      2009-07-18
  • [Presentation] 「北イタリアの産業クラスター~ストラディヴァリの生誕地クレモナ」20092009

    • Author(s)
      大木裕子
    • Organizer
      経営行動研究学会第72回研究部会
    • Place of Presentation
      明治大学
    • Year and Date
      2009-06-20

URL: 

Published: 2014-08-29   Modified: 2016-01-05  

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