• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Annual Research Report

ICTを活用した教員・保育者養成機関におけるピアノ実技教育の質保証

Research Project

Project/Area Number 21500964
Research InstitutionKyoto Women's University

Principal Investigator

深見 友紀子  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (10283053)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中平 勝子  長岡技術科学大学, 工学部, 助教 (80339621)
吉田 孝  関西学院大学, 教育学部, 教授 (90158452)
Keywordsピアノ指導 / ICT / ブレンディド / 教育の質保証 / 教員養成 / バイエル / 非対面指導 / eラーニング
Research Abstract

本研究は、eラーニングピアノ弾き歌いコースやeラーニングピアノ(バイエル)コースをリアルタイムの対面授業とブレンドすることによって、教員・保育者養成機関におけるピアノ実技教育の質保証および授業方法の改善の実現を目的とする3ヵ年にわたる研究である。
3年(最終年)目の本年度は、昨年度までに蓄積した、上記ピアノ弾き歌い教材(http://oberon.nagaokaut.ac.jp/kwu/piano/)の模範演奏映像、注釈付楽譜、解説映像及びテキストの視聴状況、視聴前後の演奏の比較分析を時系列に多角的に行い、そこから導き出した模範演奏と自身の演奏との比較による「気づき」の重要性を示唆した。これらの成果は、日本教育工学会、CAST2011(The 3rd International Conference on Awareness Science and Technology)、the Proceedings of the 19th International Conference on Computers in Education等で発表した。
また、上記ピアノ教材(http://oberon.nagaokaut.ac.jp/kwu/beyer/)を使った実践として、保育士・幼稚園教諭採用試験の主要課題である「バイエル」60番以降の楽曲の視範演奏映像、注釈付楽譜を視聴する前後の演奏を比較し、この教材がどの程度実力の向上に寄与するかを分析した。(現在、分析の最終段階に入っており、平成24年度に開催される学会などで成果を発表する予定である。)
教材材開発については、上記ピアノ弾き歌い教材に加え、著作権が消滅している楽曲8曲の歌唱模範演奏(ピアノ伴奏)を撮影・編集・加工した。現在、アップロードの準備中である。

  • Research Products

    (9 results)

All 2012 2011 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 携帯端末を使用した演奏映像提出の現状と今後の課題2012

    • Author(s)
      中平勝子, 赤羽美希, 深見友紀子
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要第8号

      Volume: (第8号) Pages: 97-105

  • [Journal Article] 学生のスキル改善に効果的なピアノ弾き歌い指導法2011

    • Author(s)
      中平勝子, 赤羽美希, 深見友紀子
    • Journal Title

      第27回日本教育工学会講演予稿集2011

      Pages: 503-504

  • [Journal Article] Process of Acquiring Musical Performance Skills for Enhanced "Awareness" Given by a Multimedia-Based Learning Approach2011

    • Author(s)
      Katsuko T.Nakahira, Miki Akahane, Yukiko Fukami
    • Journal Title

      Journal of Advanced Computational Intelligence and Intelligent Informatics

      Volume: Vol.15,No.9 Pages: 1241-1247

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Analysis of Elements in Teaching Simultaneous Piano Playing and Singing from the Viewpoint of the Acquisition of Physical Skills2011

    • Author(s)
      Katsuko T.Nakahira, Miki Akahane, Yukiko Fukami
    • Organizer
      the Proceedings of the 19th International Conferenee on Computers in Education
    • Place of Presentation
      Chiang Mai, Thailand
    • Year and Date
      2011-12-01
  • [Presentation] Awareness Promoting Learning Design of Sing-along Piano Playing the role of annotated musical score and multimedia contents2011

    • Author(s)
      Katsuko T.Nakahira, Miki Akahane, Yukiko Fukami
    • Organizer
      CAST 2011 (The 3rd International Conference on Awareness Science and Technology)
    • Place of Presentation
      Dian, China
    • Year and Date
      2011-09-28
  • [Presentation] 学生のスキル改善に効果的なピアノ弾き歌い指導法2011

    • Author(s)
      中平勝子・深見友紀子・赤羽美希
    • Organizer
      第27回教育工学会全国大会
    • Place of Presentation
      首都大学東京(南大沢キャンパス)
    • Year and Date
      2011-09-18
  • [Book] Biometric Systems, Design and Applications ISBN978-953-307-542-62011

    • Author(s)
      Katsuko T.Nakahira, Miki Akahane, Yukiko Fukami
    • Total Pages
      185-194
    • Publisher
      Verification of the Effectiveness of Blended Learning in Teaching Performance Skills for Simultaneous Singing and Piano Playing, in
  • [Remarks]

    • URL

      http://oberon.nagaokaut.ac.jp/kwu/piano/

  • [Remarks]

    • URL

      http://oberon.nagaokaut.ac.jp/kwu/beyer/

URL: 

Published: 2013-06-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi