• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

Educational Methodology Designed for Pre-Advanced Japanese Language Learners that Focuses on Raising Consciousness and Internalizing the Monitoring Criteria during Oral Presentations

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21520535
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

KINUGAWA Takao  名古屋大学, 留学生センター, 准教授 (30282289)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Keywordsメタ認知知識 / メタ認知活動 / モニタリング / 第二言語学習者 / 相互評価
Research Abstract

The purpose of this study is to examine the effectiveness the educational methodology for pre-advanced Japanese language learners that focuses on enhancing monitoring skills during oral presentations. As the result,(1) the peer evaluation activities enhance the awareness of monitoring criteria of oral presentations,(2) the metacognitive cycles of" Goal setting"," Oral Presentation"," On-going Monitoring" and" Mutual evaluation" facilitate elaborating and organizing the monitoring criteria and promote students' monitoring skills.

  • Research Products

    (12 results)

All 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 対話を通した学習者による評価基準の作成とその変容-口頭発表技能育成のコースにおける実践から-2012

    • Author(s)
      衣川隆生
    • Journal Title

      名古屋大学日本語・日本文化論集

      Volume: 第19号 Pages: 89-121

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 協働作業を通して口頭発表のモニタリングの基準はどのように変容するか2011

    • Author(s)
      衣川隆生
    • Journal Title

      異文化コミュニケーションのための日本語教育-2011年世界日語教育研究大会論文集(2)-

      Pages: 440-441

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中上級日本語学習者の口頭発表における目標表象と評価内容の分析2011

    • Author(s)
      衣川隆生
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会会誌

      Volume: Vol.18, No.1 Pages: 52-53

  • [Journal Article] 口頭発表技能の到達目標と学習計画の精緻化を目指したコースデザイン2010

    • Author(s)
      衣川隆生・森仁美
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会会誌

      Volume: Vol.17, No.1 Pages: 60-61

  • [Journal Article] 自己モニタリングの基準の意識化を促進する他者評価の在り方2010

    • Author(s)
      森仁美・衣川隆生
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会会誌

      Volume: Vol.17, No.2 Pages: 26-27

  • [Journal Article] モニタリングの基準の意識化を促進させるための協働学習のあり方2010

    • Author(s)
      衣川隆生
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会会誌

      Volume: Vol.17, No.1 Pages: 36-37

  • [Journal Article] 自律学習を顕在化させるための学習環境デザイン2009

    • Author(s)
      衣川隆生
    • Journal Title

      第18回小出記念日本語教育研究会論文集

      Volume: 18 Pages: 116-121

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自律学習能力の顕在化を目指したコース運営-模擬面接と学習経過報告を通して-2009

    • Author(s)
      衣川隆生
    • Journal Title

      名古屋大学日本語・日本文化論集

      Volume: 第16号 Pages: 79-97

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習要因の意識化を目指した教室活動の検討2009

    • Author(s)
      衣川隆生
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会会誌

      Volume: Vol.16, No.2 Pages: 54-55

  • [Presentation] 自律学習を促進するために教師が果たす役割-日本法教育研究センターにおける教育を事例として-2010

    • Author(s)
      衣川隆生
    • Organizer
      中央アジア地域の留学生受入強化と教育研究充実に向けた国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2010-07-15
  • [Presentation] 「書く」ことがもたらすもの-自律学習能力育成に向けて-2009

    • Author(s)
      衣川隆生
    • Organizer
      第33回日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      於弘前大学
    • Year and Date
      2009-09-26
  • [Book] 日本語教育の過去・現在・未来第3巻教室(小林ミナ・衣川隆生(編著)水谷修(監))2009

    • Author(s)
      衣川隆生
    • Total Pages
      69-93
    • Publisher
      凡人社

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi