• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

Theoretical and Empirical Explorations of Second Language Teachers' Narratives

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21520577
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

YANASE Yosuke  広島大学, 大学院・教育学研究科, 准教授 (70239820)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) YOSHIDA Tatsuhiro  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (10240293)
IMAI Hiroyuki  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (80247759)
NAKASHIMA Yoichi  関西外国語大学, 国際言語学部, 教授 (70460839)
YOKOMIZO Shinichiro  佐賀大学, 留学生センター, 教授 (60220563)
OTSU Yukio  慶応義塾大学, 言語文化研究所, 教授 (80100410)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Keywords外国語教師養成 / ナラティブ / コミュニケーション
Research Abstract

We published four papers in refereed academic journals : 1) narrative and evidence ; 2) use of different media and consciousness in narrative(2 papers); 3) self-observation and self-description by prospective teachers. We also held two public seminars for wider audience and assembled more than 300 people, mostly English teachers in junior and senior high schools. We also published a book on teachers' narrative for general public.

  • Research Products

    (15 results)

All 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (4 results) Book (1 results) Remarks (6 results)

  • [Journal Article] 言語教師志望者による自己観察・記述の二次的観察・記述2012

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: No.42 Pages: 51-60

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 意識の神経科学と言語のメディア論に基づく教師ナラティブに関する原理的考察2011

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: No.41 Pages: 77-86

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] メディア論と社会分化論から考える言語コミュニケーションの多元性と複数性2011

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: No.41 Pages: 31-40

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語教育実践支援のためのエビデンスとナラティブ―EBMとNBMからの考察2011

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: No.40 Pages: 11-20

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 言語教師志望者による自己観察・記述の二次的観察・記述2011

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2011-08-21
  • [Presentation] 意識の神経科学と言語のメディア論に基づく教師ナラティブに関する原理的考察2010

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2010-08-07
  • [Presentation] メディア論と社会分化論から考える言語コミュニケーションの多元性と複数性2010

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Organizer
      中国地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-06-26
  • [Presentation] 英語教育実践支援のためのエビデンスとナラティブ-EBMとNBMからの考察2009

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      鳥取大学
    • Year and Date
      2009-08-08
  • [Book] 成長する英語教師をめざして―新人教師・学生時代に読んでおきたい教師の語り2011

    • Author(s)
      柳瀬陽介・組田幸一郎・奥住桂
    • Total Pages
      188-192
    • Publisher
      ひつじ書房
  • [Remarks]

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2009/08/20091011-12.html

  • [Remarks]

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2009/08/blogpost_05.html

  • [Remarks]

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2010/12/html.html

  • [Remarks]

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2010/11/html.html

  • [Remarks]

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2012/01/html.html

  • [Remarks]

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2012/03/34.html

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi