• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

Children's understanding process of picture books from an elementary school English educational perspective

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21520640
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionTamagawa University

Principal Investigator

SATO Kumiko  玉川大学, リベラルアーツ学部, 教授 (60154043)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KAJIKAWA Sachiyo  玉川大学, リベラルアーツ学部, 准教授 (70384724)
NIWANO Katsuko  東北福祉大学, 総合福祉学部, 准教授 (30458202)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) MINAGAWA Yasuyo  慶應義塾大学, 社会学研究科, 特任准教授 (90521732)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Keywords早期英語教育
Research Abstract

First, a good reader of English picture books can understand the stories using various kinds of strategies, including not only listening to English word sounds, but also looking at the pictures, using back world knowledge and guessing ability. On the other hand, a poor reader is likely to concentrate on only the pictures, and is unable to exploit hints or employ other strategies well.
Second, we investigated mother-child interaction, and found that mothers whose children's speaking ability is high exhibit three distinctive utterance features :(1) rapid response timing,(2) short utterance length, and(3) slow direct speech to their children. Consequently, the approach to reading picture books by the mothers of such children can foster the children's ability to understand picture books written in English more effectively.

  • Research Products

    (20 results)

All 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (10 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 語彙・生活年齢の違いにおける英語音獲得過程の分析-聴取刺激と反復力の関係-2012

    • Author(s)
      佐藤久美子、石川翔吾、瀧田愛
    • Journal Title

      玉川大学脳科学研究所紀要

      Volume: 第5号 Pages: 9-15

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師と子どものインタラクションを促す英語絵本の読み語り2012

    • Author(s)
      佐藤久美子、瀧田愛
    • Journal Title

      玉川大学リベラルアーツ学部研究紀要

      Volume: 第5号 Pages: 23-28

  • [Journal Article] 母子相互作用における母親発話の特徴-12カ月児との遊び場面における発話の分析-2012

    • Author(s)
      庭野賀津子、梶川祥世、佐藤久美子
    • Journal Title

      東北福祉大学研究紀要

      Volume: 第36巻 Pages: 251-260

  • [Journal Article] 4歳児における、歌・チャンツ・朗読聴取の英語語彙獲得効果2011

    • Author(s)
      佐藤久美子、梶川祥世、瀧田愛
    • Journal Title

      玉川大学リベラルアーツ学部研究紀要

      Volume: 第4号 Pages: 13-17

  • [Journal Article] 母親による対乳児音声のプロソディの特徴: 6カ月児及び9カ月児へ向けた発話の比較2011

    • Author(s)
      庭野賀津子、梶川祥世、佐藤久美子
    • Journal Title

      玉川大学脳科学研究所紀要

      Volume: 第4号 Pages: 19-26

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの語彙獲得・発話を促す母親の発話スタイルとその要因-小学校英語教育への応用を視野に入れて-2011

    • Author(s)
      佐藤久美子
    • Journal Title

      ことばの事実を見つめて:言語研究の理解と実証

      Pages: 393-403

  • [Journal Article] L2小学生の英語絵本の理解過程と読解ストラテジー2010

    • Author(s)
      佐藤久美子、佐藤綾乃
    • Journal Title

      小学校英語教育学会紀要

      Volume: 第10号 Pages: 43-48

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 母子相互作用における子どもの発話を促す要因:模倣と発話タイミング2010

    • Author(s)
      佐藤久美子、桐山伸也、梶川祥世
    • Journal Title

      玉川大学脳科学研究所紀要

      Volume: 第3号 Pages: 1-7

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語学習年齢の違いによる単語音声の習得過程の検討2010

    • Author(s)
      佐藤久美子、梶川祥世
    • Journal Title

      玉川大学リベラルアーツ学部研究紀要

      Volume: 第3号 Pages: 7-13

  • [Presentation] 6カ月児へ向けた母親音声の音響的特徴-乳児の性別による比較-2011

    • Author(s)
      庭野賀津子、梶川祥世、佐藤久美子
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-03-25
  • [Presentation] 2歳児の発話力を促す母親の発話特徴:模倣時の音調2010

    • Author(s)
      瀧田愛、佐藤久美子
    • Organizer
      第7回子ども学会学術集会
    • Place of Presentation
      川越市市民会館
    • Year and Date
      2010-10-02
  • [Presentation] 子どもの発話量に影響を与える母親の発話態度2010

    • Author(s)
      佐藤久美子、桐山伸也、石川翔吾、梶川祥世
    • Organizer
      日本赤ちゃん学会第10回学術集会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2010-06-12
  • [Presentation] 絵本を使用した遊び場面における母親の対幼児発話の分析2010

    • Author(s)
      梶川祥世、庭野賀津子、佐藤久美子
    • Organizer
      日本赤ちゃん学会第10回学術集会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2010-06-12
  • [Presentation] 母子インタラクション分析に基づくコミュニケーション知の獲得2010

    • Author(s)
      佐藤久美子、桐山伸也、石川翔吾
    • Organizer
      第24回人工知能学会全国大会
    • Place of Presentation
      長崎ブリックホール
    • Year and Date
      2010-06-11
  • [Presentation] 4歳児における、歌・チャンツ・読み語りの言語習得効果2010

    • Author(s)
      佐藤久美子、梶川祥世、山下文香、瀧田愛
    • Organizer
      日本発達心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      神戸市国際会議場
    • Year and Date
      2010-03-28
  • [Presentation] コミュニケーション・ツールの違いによる母親の発話への影響-玩具と絵本を使用した母子相互作用場面の比較-2010

    • Author(s)
      庭野賀津子、梶川祥世、佐藤久美子
    • Organizer
      日本発達心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      神戸市国際会議場
    • Year and Date
      2010-03-26
  • [Presentation] 子ども学と言語学習からみた母子インタラクション2009

    • Author(s)
      佐藤久美子
    • Organizer
      日本子ども学会第6回子ども学会議
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2009-09-13
  • [Presentation] 歌の学習は単語の発音力を伸ばすのか?:学習年齢と音声習得効果2009

    • Author(s)
      佐藤久美子、梶川祥世
    • Organizer
      小学校英語学会(JES)第9回全国大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2009-07-19
  • [Presentation] 単語反復は語彙力を伸ばすのか?:学習年齢の違いによる、単語の音声習得過程の違いと指導法のヒント2009

    • Author(s)
      佐藤久美子、梶川祥世
    • Organizer
      第30回日本児童英語教育学会(JASTEC)
    • Place of Presentation
      大阪商業大学
    • Year and Date
      2009-06-21
  • [Book] こうすれば教えられる小学生の英語2010

    • Author(s)
      佐藤久美子
    • Total Pages
      173
    • Publisher
      朝日出版社

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi