• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Annual Research Report

多文化共生社会を指向した新しい国際歴史教科書対話と歴史教育カリキュラムの研究

Research Project

Project/Area Number 21530879
Research InstitutionShimane University

Principal Investigator

百合田 真樹人  島根大学, 教育学部, 准教授 (40467717)

Keywords歴史認識 / 政治哲学 / 歴史教育
Research Abstract

多様性とその概念について政治哲学からアプローチし、多様性との平和的共存をめぐる哲学的な考察と、検討をおこなった。このなかで、歴史認識の多様性がもたらす議論が前提とする概念について研究をおこない、歴史認識の表象としての教科書とその言説を比較することによる歴史教科書対話の限界を明示した。特に、自由主義が歴史性を否定することで、自我の独自性を主張している点に着目し、自由主義史観の誤謬を示した。この点については、島根大学教育学部紀要第44号に発表した。
歴史認識をめぐる政治性についても検討を進め、日本・韓国・米国の教科書が共通して取りあげる歴史事件(朝鮮戦争を事例とした)をめぐる表象の差異が、およそ問題化していないことに注目し、歴史認識とその表象の差異がそのまま歴史認識をめぐる問題とならないことを明らかにした。この研究については、国際学会誌(The International Journal of Social Education)に発表した。
平成21年度に収集した歴史教科書のうち、第2次世界大戦の開始と終了についての言説を英訳し、米国の研究協力者とともに日本・中国・韓国の教科書の共通箇所についての言説を比較検討した。この結果は、I.Nakou & I.Barca(編)Contemporary Public Debates on History Education (Charlotte,NC:IAP,2010)において刊行したほか、複数の国際学会で発表をおこなった。

  • Research Products

    (4 results)

All 2010

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] Liberalism and Its Rhetorical Limitations : Liberalism and Its Acultural and Ahistorical Conditions2010

    • Author(s)
      Yurita, M
    • Journal Title

      島根大学教育学部紀要

      Volume: 44 Pages: 75-82

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] What do we want students to remember about the "Forgotten War"? : A Comparative study of the Korean War as depicted in Korean, Japanese, and U.S.secondary school history textbooks2010

    • Author(s)
      Suh, Y., Yurita, M., Metzger, S.
    • Journal Title

      The International Journal of Social Education

      Volume: 23(1) Pages: 51-75

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] International Debates on History Textbooks : A Comparative Study of Japanese and South Korean History Textbook Accounts of the Second World War2010

    • Author(s)
      Yurita, M., Suh, Y.
    • Journal Title

      Contemporary Public Debates on History Education, I.Nakou & I.Barca eds

      Pages: 153-167

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Deconstructing History Textbook Controversies : A comparative study of Chinese, Japanese and Korean history textbook accounts on World War II2010

    • Author(s)
      Suh, Y., Yurita, M., Lin, L., Metzger, S.
    • Organizer
      NCSS CUFA
    • Place of Presentation
      米国コロラド州デンバー市(招待講演)
    • Year and Date
      2010-11-11

URL: 

Published: 2013-06-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi