• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

Development of Learning Questions and Curriculum Matched the Geographical Scale for Regional Geography Study

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21530931
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

YOSHIMIZU Hiroya  兵庫教育大学, 大学院・学校教育研究科, 教授 (60367571)

Project Period (FY) 2009 – 2012
Keywords社会科教育 / 地理教育 / 課題発見 / スケール / 地誌学習
Research Abstract

The purpose of this study is to suggest the curriculum of the geography learning after having arranged learning contents depending on the scale in the junior high school social studies geography from the viewpoint of discovery / grasp of the learning questions. In this study, two things are considered critically that a junior high school social studies geography taking up the area of a world state level and the Japanese local level by a curriculum and high school geography and history department geography took up a sphere of life and a global problem. It is concluded that the unit of regional geography carried out by the approach of the multi-scale is important.

  • Research Products

    (9 results)

All 2013 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (5 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Multi-Scale Geography lesson using the Concept of Geographical Scale:For Better Dynamic Geography Lesson2013

    • Author(s)
      Hiroya Yoshimizu
    • Journal Title

      The Journal of Social Studies Education

      Volume: vol.2 Pages: 25-33

  • [Journal Article] コマンドワードの使い分けを2012

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Journal Title

      東書Eネット

      Pages: 83-84

  • [Journal Article] 地域の形成プロセスを重層的に認識させる地理教育へ2012

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 60-1 Pages: 83-84

  • [Journal Article] 地理的スケールの概念を用いたマルチ・スケール地理授業の開発-中学校社会科地理的分野「身近な地域の調査『高知市春野地区』」を題材に-2011

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 59-1 Pages: 1-15

  • [Journal Article] 科学的探究と空間的投影,そして地理的スケールの概念による考察-学習方法・学習活動の観点から2011

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Journal Title

      地理

      Volume: 56巻3号 Pages: 35-39

  • [Presentation] 防災ガバナンスのアクターとしてのコミュニティ再生問題に関する単元開発-高等学校地理A「自然災害と防災」,「地域の地理的諸課題と地域調査」単元を通して-2012

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Organizer
      社会系教科教育学会課題研究発表
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      20120200
  • [Presentation] 科学的探究と空間的投影,そして地理的スケールの概念による考察学習方法・学習活動の観点から2010

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Organizer
      全国地理教育学会
    • Place of Presentation
      文京学院大学
    • Year and Date
      20101100
  • [Presentation] 「地理的スケール」の概念を用いたマルチ・スケール地理学習の開発-「身近な地域の調査『高知市春野地区』を題材に-2010

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Organizer
      人文地理学会第270回例会(特別例会)
    • Place of Presentation
      高知市立自由民権記念館
    • Year and Date
      20100600
  • [Book] 「社会科における学習課題をめぐる理論」岩田一彦編著『小学校社会科学習課題の提案と授業設計-習得・活用・探究型授業の展開- 』2009

    • Author(s)
      吉水裕也
    • Total Pages
      22-36

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi