• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

Development of students' linguistic abilities for describing mathematical objects and reasoning processes.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21530944
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

HASEGAWA Junichi  香川大学, 教育学部, 教授 (90172890)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Keywords算数教育 / 数学教育 / 言語力 / 根拠の記述 / 特別支援教育
Research Abstract

Case studies on mathematics classes in elementary and secondary schools and the case of individual instruction were considered empirically from the view point of developing students' linguistic abilities for describing mathematical objects and reasoning processes. Development of teaching materials and methods for enhancing students' understanding of mathematical problems and objects is important not only for the case of individual instruction but also for mathematics classes in first grade. At the same time, systematical arrangement of mathematical problems is necessary for mastering description of mathematical reasoning.

  • Research Products

    (5 results)

All 2012 2011 2010

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results)

  • [Journal Article] 事例研究:小学校第1学年算数科『求差』について-求差の求残への帰着を中心に-2012

    • Author(s)
      長谷川順一・高尾明博
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 第24号 Pages: 13-25

  • [Journal Article] 算数テストの開発と算数の指導事例」平成18~22年度文部科学省特別教育研究経費「特別支援教育促進事業」2011

    • Author(s)
      長谷川順一・伊藤宏美・植松克友・半山章人・貞廣博美・山田亜矢子
    • Journal Title

      成果報告書

      Pages: 43-52

  • [Journal Article] 中学校数学における説明記述力の伸長を図る練習問題の開発研究2010

    • Author(s)
      長谷川順一・池下栄子
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 第21号 Pages: 75-86

  • [Journal Article] 特別支援教育における算数指導のための『算数テスト』の開発と試行-香川大学教育学部特別支援教室『すばる』での研究・開発-2010

    • Author(s)
      長谷川順一・伊藤宏美・植松克友・半山章人
    • Journal Title

      日本教育大学協会年報

      Volume: 第28集 Pages: 35-46

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校数学科における学ぶ意味を実感させる教材開発と授業実践-香川大学教育学部附属坂出中学校数学科での実践研究-2010

    • Author(s)
      長谷川順一・環修・木谷直充・半山章人
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 第20号 Pages: 59-70

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi