• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

Development of Teaching Program about Posture and Breathing by Utilizing the Alexander Technique

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21530952
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOita University

Principal Investigator

MATSUMOTO Tadashi  大分大学, 教育福祉科学部, 教授 (50145348)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KURISU Yumiko  大分大学, 教育福祉科学部, 教授 (30305023)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Keywordsアレクサンダー・テクニーク / 歌唱指導 / 姿勢 / 呼吸法
Research Abstract

The purpose of this study is to develop a teaching program for elementary school teachers by utilizing the Alexander Technique, which has not yet attracted attention in school music education. In this study, we suggested a teaching program concerning posture and breathing. The teaching program consists of four constituent programs, and will lead to a change in the conventional method of vocal music instruction.

  • Research Products

    (4 results)

All 2011 2010 2009

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results)

  • [Journal Article] 姿勢と呼吸法のための指導プログラム「自然な歌声で」2011

    • Author(s)
      松本正、栗栖由美子
    • Journal Title

      大分大学教育福祉科学部研究紀要

      Volume: 第33巻第2号 Pages: 147-162

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アレクサンダー・テクニークの主要概念と歌唱指導における教育的可能性2010

    • Author(s)
      栗栖由美子、松本正
    • Journal Title

      大分大学教育福祉科学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 第28号 Pages: 53-68

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アレクサンダー・テクニークを応用した姿勢と呼吸法のための指導プログラムの開発(2)2010

    • Author(s)
      松本正、栗栖由美子
    • Journal Title

      大分大学教育福祉科学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 第28号 Pages: 85-98

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アレクサンダー・テクニークを応用した姿勢と呼吸法のための指導プログラムの開発2009

    • Author(s)
      松本正、栗栖由美子
    • Journal Title

      大分大学教育福祉科学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 第27号 Pages: 115-126

    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi