• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

Development of the Support Tool in order to Promote Social Participation of Persons with Developmental Disabilities

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21531028
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

MUSASHI Hirofumi  香川大学, 教育学部, 教授 (00262486)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SAKAI Satoshi  香川大学, 教育学部, 准教授 (90403766)
MIZUUCHI Toyokazu  富山大学, 人間発達科学部, 准教授 (30372478)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Keywords人間関係の形成 / 積極的行動支援 / 認知行動療法 / 支援ツール / 発達障害 / 知的障害 / 感情調整
Research Abstract

In this study, we intended for children with developmental disabilities and behavioral problem on the failure of social relations and worked on research development and demonstration of social skills support program. We devised a program aimed at not only the acquisition of social skills, also focused on modifying the excessive social skills. We tried to make a support program for understanding and adjusting of the" anxiety" and" anger". In addition, we developed a support program of what to do with oneself in difficult interpersonal situations.

  • Research Products

    (13 results)

All 2012 2011 2010

All Journal Article (5 results) Presentation (5 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 広汎性発達障害児を対象としたソーシャルスキルトレーニングの効果(3)-不安に対する感情理解及び感情のコントロール、対人トラブルの対処法を中心として-2012

    • Author(s)
      門脇絵美・白井佐和・小郷将太・武藏博文
    • Journal Title

      香川大学教育学部研究報告

      Volume: 第I部137号 Pages: 37-52

  • [Journal Article] 自閉症スペクトラムのある子どもの感情理解と調整をめざして2011

    • Author(s)
      武藏博文
    • Journal Title

      アスペハート

      Volume: 10巻2号 Pages: 22-29

  • [Journal Article] 広汎性発達障害児を対象としたソーシャルスキルトレーニングの効果(2)-怒りに対する感情理解及び感情のコントロールを中心として-2011

    • Author(s)
      武藏博文・白井佐和
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 22号 Pages: 77-89

  • [Journal Article] 広汎性発達障害児を対象としたソーシャルスキルトレーニングの効果-怒りに対する感情理解及び感情のコントロールを中心として-2010

    • Author(s)
      白井佐和・武藏博文
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 21号 Pages: 35-46

  • [Journal Article] 発達障害児童を対象としたソーシャルスキル・トレーニングの効果-感情のコントロールを中心としたソーシャルスキルの獲得をめざして-2010

    • Author(s)
      武藏博文・松本奈緒美・山本かおり・水内豊和
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 20号 Pages: 71-84

  • [Presentation] 広汎性発達障害児を対象としたソーシャルスキルトレーニングの効果(4)2011

    • Author(s)
      門脇絵美・武藏博文・白井佐和
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前大
    • Year and Date
      2011-09-25
  • [Presentation] 広汎性発達障害児を対象としたソーシャルスキルトレーニングの効果(3)2011

    • Author(s)
      武藏博文・白井佐和・門脇絵美
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前大
    • Year and Date
      2011-09-23
  • [Presentation] 社会性育成支援:自己と他者への理解を深めるSST2011

    • Author(s)
      武藏博文・繪内利啓・真鍋ゆかり・白井佐和・桑島啓三
    • Organizer
      第3回香川大学教育学部特別支援教育研究大会
    • Place of Presentation
      香川大
    • Year and Date
      2011-03-05
  • [Presentation] 知的障害児童生徒が集団で学び合う教科別の指導2010

    • Author(s)
      野原秀年・阿部美穂子・小林真・川崎聡大・水内豊和・藤原義博・武藏博文・村中智彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大
    • Year and Date
      2010-09-20
  • [Presentation] 広汎性発達障害児を対象としたソーシャルスキルトレーニングの効果(2)2010

    • Author(s)
      白井佐和・武藏博文
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大
    • Year and Date
      2010-09-18
  • [Book] エッセンシャル特別支援教育コーディネーター2011

    • Author(s)
      武藏博文、他
    • Total Pages
      191-203
    • Publisher
      大学教育出版
  • [Book] 発達障害のある子とお母さん・先生のためのわくわく支援ツール2010

    • Author(s)
      武藏博文、他
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      筒井書房
  • [Book] 自閉症支援の最前線2010

    • Author(s)
      梅永雄二・井上雅彦・武藏博文・渡部匡隆・坂井聡・服巻繁
    • Total Pages
      32-51
    • Publisher
      筒井書房

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi