• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

A Practical Research Introducing Logical Reasoning in Teaching Design and Evaluation Based on "Philosophy for Children" Program

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21653100
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

MATSUMOTO Shinji  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (70165893)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MORI Hideki  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (00274027)
Research Collaborator ENOMOTO Hideo  宮崎市教育委員会, 指導主事
KINUGASA Takahiro  宮崎県教育研修センター, 副主幹
SHINOHARA Mitunori  延岡市立北浦小学校, 教諭
MIZUTANI Hirofumi  宮崎市立学園木花台小学校, 教諭
TAKEO Takahiro  霧島市立国分西小学校, 教諭
MATSUMOTO Eiji  西宮市立上ヶ原南小学校, 教諭
HIRATA Toyosei  大阪教育大学附属池田中学校, 教諭
OGAWA Hiroshi  浜松市立予進小学校, 教諭
OKINO Shinichi  石川県立金沢二水高等学校, 教諭
Project Period (FY) 2009 – 2011
Keywords哲学 / 論理学 / 推論過程 / 授業設計 / 評価 / 理科授業 / 論理的な思考 / 子どものための哲学
Research Abstract

The purpose of this research was to introduce logical reasoning in teaching design and evaluation in elementary school based on "Philosophy for Children" program and to enhance reasoning skills and reading literacy. As a result, it clarified that the teaching design based on "Philosophy for Children" program was able to practice in elementary school and the reasoning using Venn diagram was helpful for logical thinking in the discussion about experimental datum.

  • Research Products

    (6 results)

All 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 理科授業における場面解決型作問指導における思考過程-問題推敲時の思考が問題に表出されることによる表現力としての評価可能性の検討-2012

    • Author(s)
      平田豊誠、松本伸示
    • Journal Title

      教育実践学論集

      Volume: No.13 Pages: 229-238

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オーセンティック・ラーニングに依拠した理科授業が科学的知識の理解に与える効果-小学校6学年理科「ものの燃え方」を事例として-2012

    • Author(s)
      小川博士、松本伸示
    • Journal Title

      日本理科教育学会『理科教育学研究』

      Volume: Vol.52 No.3 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学の基礎概念の形成をめざした理科授業開発-高等学校「物理I」におけるMIF的素朴概念の克服のための指導法2011

    • Author(s)
      沖野信一、松本伸示
    • Journal Title

      日本理科教育学会『理科教育学研究』

      Volume: Vol.52 No.1 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 作問授業における学習効果の感じ方と学習方略の関係2011

    • Author(s)
      平田豊誠、松本伸示
    • Organizer
      日本理科教育学会第61全国大会
    • Year and Date
      2011-08-20
  • [Presentation] 小学校理科におけるオーセンティック概念に基づいた指導と評価-第6学年理科「ものの燃え方」を事例に-2010

    • Author(s)
      小川博士・松本伸示
    • Organizer
      日本理科教育学会第60回全国大会
    • Year and Date
      2010-08-07
  • [Presentation] Science Education reform in Japan2009

    • Author(s)
      松本伸示
    • Organizer
      International Conference "Education for Future Society" in Gyeongsang National University
    • Year and Date
      2009-10-29

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi