• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Annual Research Report

英語コミュニケーション意欲と異文化理解力ある経営学専攻学生育成のための実践的研究

Research Project

Project/Area Number 21720201
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

CHRIS Weaver  Toyo University, 経営学部, 講師 (50345336)

Keywords英語コミュニケーション / 異文化理解力 / ビジネス英語 / 異文化理解力
Research Abstract

本研究ではパスワードで保護されたウェブサイトにアップロードされた短いビデオにより、日本人経営学部学生の「異文化に対する姿勢」("Intercultural posture")のレベルを増やすことに効果的であったことを認めた。定期的な15週間に及ぶ異なる国々について学ぶセミナーにより学生の意識レベルが高まった。しかしながら学生はアジア諸国よりも北アメリカ、ヨーロッパの国々に高い興味のレベルを示した。コミュニケーション意欲のレベルに関して言えば、女子経営学部学生のほうが男子学生よりはるかに高いレベルの意欲が見られた。さらにマーケティング専攻の学生は経営学科、ファイナンス学科に比べてコミュニケーション意欲のレベルがはるかに高い結果となった。最終的に学生が英語のポスターセッションで実際に使用する英語は、彼らの意欲レベルに比例することが明らかになった。意欲レベルの高い学生はポスターセッションの発話者に質問する傾向にある。さらに意欲レベルが高い学生は経営学部学生とポスターセッションの発話者の問で長い英語会話が行われ、発話者より肯定的なフィードバックを受けた。

  • Research Products

    (4 results)

All 2010 2009

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] An investigation of Toyo University's faculty of business administration students' level of linguistic and nonlinguistic English communicative competence2010

    • Author(s)
      Chris Weaver
    • Journal Title

      経急営性論期集 Vol.75

      Pages: 71-84

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Trends in willingness to communicate research2009

    • Author(s)
      Chris Weaver
    • Journal Title

      JALT2008 Conference Proceedings

      Pages: 159-169

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Future directions fbr willingness to communicate research2009

    • Author(s)
      Chris Weaver
    • Journal Title

      The Language Teacher 33(10)

      Pages: 15-16

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Streaming cultural experiences2009

    • Author(s)
      Chris Weaver
    • Organizer
      JALT CALL 2009 Conference
    • Place of Presentation
      東洋学園大学 東京
    • Year and Date
      2009-07-07

URL: 

Published: 2011-06-16   Modified: 2014-03-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi