• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

An intervention study for children with learning difficulty on working memory and phonological awareness.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 21730530
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational psychology
Research InstitutionNotre Dame Seishin University

Principal Investigator

YUZAWA Miki  ノートルダム清心女子大学, 人間生活学部, 准教授 (80335637)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) YUZAWA Masamichi  広島大学, 大学院・教育学研究科 (10253238)
SAITO Satoru  京都大学, 大学院・教育学研究科 (70253242)
KAWAMURA Satoshi  発達ルームそら
Project Period (FY) 2009 – 2011
Keywordsワーキングメモリ / 音韻認識 / 英語の活動 / 学習支援
Research Abstract

This study aimed at improving literacy skills of children with learning difficulty by focusing on working memory and phonological awareness. First, I developed a Japanese version of Automated Working Memory Assessment(AWMA) in order to assess children's working memory(2009). Second, with the AWMA, I obtained the working memory profiles of 10 LD children who belonged to class for children with special need(2010). Finally, I launched a longitudinal study of an intervention program in English for the children once a week for 14 months(2010-2011). I organized the intervention program by means of trying (1) to avoid memory errors by the children from their limited working memory,( 2) to understand the characteristic of their working memory profiles and (3) to improve their phonological awareness in English. In results, they became capable of reading story books in English because of their high phonological awareness in English and became more independent learners, successfully.

  • Research Products

    (22 results)

All 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 9 results) Presentation (4 results) Book (6 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 日本人幼児における英語音韻習得能力2012

    • Author(s)
      湯澤正通・湯澤美紀・関口道彦・李思嫻
    • Journal Title

      英語非単語反復による検討教育心理学研究

      Volume: 60 Pages: 491-502

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本人幼児における英語構成音素の知覚と発声2011

    • Author(s)
      湯澤正通・関口道彦・李思嫻・湯澤美紀
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 59 Pages: 441-449

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 乳幼児期の数量概念の変化2011

    • Author(s)
      湯澤正通・湯澤美紀
    • Journal Title

      心理学評論

      Volume: 54 Pages: 283-295

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ワーキングメモリと発達障害-支援の可能性を探る-2011

    • Author(s)
      湯澤美紀
    • Journal Title

      心理学評論

      Volume: 54 Pages: 76-94

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The effects of prosodic features and wordlikeness on nonword repetition performance among young Japanese children2011

    • Author(s)
      Yuzawa, M., Saito, S., Gathercole, S., Yuzawa, M., & Sekiguchi, M
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research Japanese Psychological Research

      Volume: 53 Pages: 53-63

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語の多感覚音韻認識プログラムが日本人幼児の英語音韻習得に及ぼす効果2010

    • Author(s)
      湯澤正通・湯澤美紀・関口道彦・李思嫻・齊藤智
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 58 Pages: 491-502

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アスペルガー症候群の子どもを対象とした保育における環境構成-コーナの存在意義の推移-2010

    • Author(s)
      湯澤美紀・梶谷恵子
    • Journal Title

      乳幼児教育学研究

      Volume: 19 Pages: 61-71

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの情景-ある男の子と独楽回し2010

    • Author(s)
      湯澤美紀・梶谷恵子
    • Journal Title

      保育の実践と研究

      Volume: 15 Pages: 73-78

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 仲間とともに育つ-アスペルガー症候群の子どもの体験と成長-2010

    • Author(s)
      湯澤美紀・湯澤正通
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 48 Pages: 36-46

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童の遊びに対する意欲を規定する諸要因-遊びのタイプ・年齢・性別・学童経験・主観的幸福観-2009

    • Author(s)
      湯澤美紀・藤井久美子
    • Journal Title

      CCI年報

      Volume: 22 Pages: 45-56

  • [Journal Article] 日本人幼児の英語音韻習得のプロセスに関する研究:音韻的ワーキングメモリ,音韻認識,日本語語彙量からの検討2009

    • Author(s)
      湯澤美紀・湯澤正通・関口道彦
    • Journal Title

      発達研究

      Volume: 23 Pages: 189-199

  • [Presentation] ワーキングメモリと学習指導2010

    • Author(s)
      湯澤美紀・湯澤正通・河村暁・齊藤智
    • Organizer
      日本心理学会
    • Year and Date
      20100900
  • [Presentation] Effects of a multisensory program for English phonological awareness skills on phonological learning of English in young Japanese children2010

    • Author(s)
      Yuzawa, M. & Yuzawa, M
    • Organizer
      イギリス心理学会
    • Year and Date
      20100800
  • [Presentation] 英語の非単語反復成績に及ぼす母語の影響日本人幼児・中国人幼児・バイリンガル日本人幼児の比較2010

    • Author(s)
      湯澤美紀・湯澤正通・関口道彦
    • Organizer
      ワーキングメモリ学会
    • Year and Date
      20100300
  • [Presentation] 幼児のクラスのづくり-こだわりの子を中心にして-2010

    • Author(s)
      湯澤美紀・湯澤正通
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Year and Date
      20100300
  • [Book] ワーキングメモリと発達障害-教師のための実践ガイド22011

    • Author(s)
      トレーシー・P.アロウェイ
    • Total Pages
      1-129
    • Publisher
      北大路書房
  • [Book] 子どもの育ちを支える絵本2011

    • Author(s)
      湯澤美紀・脇明子
    • Total Pages
      1-58
    • Publisher
      岩波書店
  • [Book] 保育課程論2011

    • Author(s)
      湯澤美紀
    • Publisher
      北大路書房
  • [Book] やさしく学ぶ発達心理学2011

    • Author(s)
      湯澤美紀
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
  • [Book] 幼児の音韻的短期記憶に関する研究2010

    • Author(s)
      湯澤美紀
    • Publisher
      風間書房
  • [Book] ワーキングメモリと学習指導-教師のための実践ガイド2009

    • Author(s)
      スーザン・E.ギャザコール・トレーシー・P.アロウェイ
    • Total Pages
      1-119
    • Publisher
      北大路書房
  • [Remarks]

    • URL

      http://homepage3.nifty.com/goodspeed/miki_research.html

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi