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2023 Fiscal Year Final Research Report

What is Cultural Omnivore? : A Study on the Plurality of Cultural Practices and the Transformation of Boundaries between Genres

Research Project

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Project/Area Number 21H00498
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 01070:Theory of art practice-related
Research InstitutionKomazawa University

Principal Investigator

Kataoka Emi  駒澤大学, 文学部, 教授 (00177388)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村井 重樹  島根県立大学, 地域政策学部, 准教授 (00780230)
川崎 賢一  駒澤大学, グローバル・メディア・スタディーズ学部, 教授 (20142193)
南田 勝也  武蔵大学, 社会学部, 教授 (30412109)
瀧川 裕貴  東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 准教授 (60456340)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Keywords文化的オムニボア / 文化実践 / 新興文化資本 / ハビトゥス / 文化威信スコア / 社会階層 / Twitter / ビッグデータ解析
Outline of Final Research Achievements

We have accumulated analyses that elucidate cultural disparities through hierarchical differences in cultural practices and tastes. Contemporary cultural pluralism has obscured cultural disparities with the increase of cultural omnivores. We have summarized global research trends on cultural omnivorousness and identified three different types of possible cultural omnivores. Quantitative research were also conducted, and found that the holders of lofty cultural capital were mainly middle-aged and older, while the knowledge-oriented emerging cultural capital was increasing, especially among young people. The big data analysis of Twitter revealed for the first time in the world that this information space is dominated by a network of hobbies in Japan. From interview data, we also elucidated the mechanism of cultural capital formation and the characteristics of athletic habitus.

Free Research Field

文化社会学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

文化的オムニボア(文化的雑食)の社会的位置やそのハビトゥス、性向の解明は世界中で研究されてきたが複数の見解があり複雑化していた。これを理論的に整理しオムニボアの異なる3つのタイプの可能性を明確化できた。また文化評価調査から文化威信スコアの結果を得て過去の結果との変容を解明、また文化評価基準を初めて調査できた。文化実践の全国調査では、ハビトゥスに関する意識項目も調査し、新興文化資本の特徴を量的データで初めて把握できた。またSNS(Twitter)の情報空間全体をビッグデータ解析し意味を解読することで、この情報空間が趣味を中心としたネットワーク空間であることが世界で始めて明らかにできた。

URL: 

Published: 2025-01-30  

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