2023 Fiscal Year Final Research Report
Neural mechanisms for understanding a speaker's intention communicated by indirect utterances
Project/Area Number |
21H00525
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02060:Linguistics-related
|
Research Institution | Mejiro University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
曽雌 崇弘 目白大学, 外国語学部, 教授 (00381434)
宮岡 弥生 広島経済大学, 教養教育部, 教授 (10351975)
時本 楠緒子 尚美学園大学, 総合政策学部, 非常勤講師 (10435662)
木山 幸子 東北大学, 文学研究科, 准教授 (10612509)
米田 英嗣 青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (50711595)
滝浦 真人 放送大学, 教養学部, 教授 (90248998)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 語用論的推論 / 脳波 / 発生源推定 / 因果的相互作用 / 発生源推定 / 推意 / 協調の原理 / 文脈検索 |
Outline of Final Research Achievements |
This study examines the mechanisms of understanding of a speaker's intention by means of a neurolinguistic experiment using indirect utterances. We created discourses manipulated by two factors: (1) whether the context for inference was explicit or implicit, and (2) whether the speaker's intention concerned the present or the past. We recorded scalp EEG from native Japanese speakers during auditory comprehension of the discourses, and analyzed causal connectivity between 19 brain regions by the source localization. We found a significant connectivity between the mentalizing and temporal processing networks only when the context referred to the past. We interpret this connectivity as a manifestation of temporal processing in indirect utterance interpretation and claim that pragmatic inference of intention comprehension is a situation model building process with multiple dimensions.
|
Free Research Field |
神経言語学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年の神経科学的知見は、個々の脳領域が固有の特性を持つことはもちろんとしても、ある心的機能が脳内の複数の領域の相互作用によって実現されていることを示している。言語処理についても、言語野以外の脳領域の関わりが広く知られるようになった。脳波を用いた本研究の脳内相互作用の分析は、空間解像度の点で機能的磁気共鳴画像法(fMRI)に及ばないが、1秒以内に完結する言語処理の時間的変化を追える利点がある。また「コミュニケーション能力」が社会的関心になる一方、その実体は不明なので、教育現場を含む様々な場面で不必要な不安や緊張が生まれている。本研究はコミュニケーション能力の科学的理解に寄与するものである。
|